سوالات درس ۱۶ مطالعات اجتماعی نهم

تاریخ انتشار : ۵ ‎بهمن ‎۱۳۹۹

1-      خواسته اصلی و اساسی ملت در جریان انقلاب اسلامی تحقیق کدام شعار محوری بود؟ استقلال،  آزادی،‌ جمهوری اسلامی

2-      مقدمات تعیین نظام سیاسی ایران چگونه فراهم شد؟ امام  خمینی به دولت موقت انقلاب ماموریت داد که ضمن اداره امور کشور اقدامات لازم را برای تاسیس نظام سیاسی جدید انجام دهد.

3-      چگونه 12 فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی نام گزاری شد؟  مردم ایران در روزهای 10 و 11 فروردین 1358 برای تعیین سرنوشت سیاسی خود به پای صندوق های رای رفتند تا از میان دو گزینه « جمهوری اسلامی » اری یا خیر برگزینند. در این همه پرسی 2/98  درصد مردم به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. نتیجه همه پرسی در 12 فروردین اعلام گردید و پس از آن این روز به عنوان روز جمهوری اسلامی نام گذاری شد.

4-      پس از همه پرسی تعیین نظام سیاسی مقدمات(تدوین قانون اساسی ) جمهوری اسلامی فراهم آمد.

5-      پس از تصویب قانون اساسی، انتخابات (اولین دوره ریاست جمهوری) بهمن ماه 1358 برگزار شد.

6-      پس از انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری(اولین دوره مجلس شورای اسلامی) اسفند 1358 برگزار شد.

7-      نظام جمهوری اسلامی چگونه به طور به طور رسمی شکل گرفت؟ پس از انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل مجلس شورای اسلامی ،‌هیئت دولت نیز تعیین شد و نظام جمهوری اسلامی به طور رسمی شکل گرفت.

8-      نهاد های انقلابی به فرمان چه کسی و با چه هدفی شکل گرفت؟ به فرمان رهبر انقلاب(امام خمینی ) و بر اساس نیاز و ضرورت کشور به وجود آمدند و نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشتند.

9-      نهاد هایی مانند سپاه و بسیج چرا به وجود آمدند؟ با هدف دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و مرز و بوم کشور شکل گرفتند.

10-   توطئه ها و دسیسه های دشمنان برای شکست انقلاب و مایوس کردن مردم در چه شکل هایی انجام پذیرفت؟  ایجاد شورش و نا امنی -  ترور شخصیت های و مردم انقلابی – اقدامات نظامی   -  جنگ تحمیلی

11-   چرا دولت های سلطه گر و زورگو که در راس آنها آمریکا بود، فعالیت های گسترده ای را برای انحراف و نابودی انقلاب آغاز کردند؟  زیرا نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدای شکل گیری به حمایت از نهضت های آزادی بخش در سراسر جهان بر خاست به همین دلیل جمهوری اسلامی روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس ( اسرائیل) قطع کرد و از قیام مردم فلسطین برای آزادی سرزمین خود پشتیبانی کرد.  

12-   ایجاد شورش و ناامنی در سال های نخست پیروزی انقلاب توسط چه کسانی و با چه هدفی انجام می شد؟  گروه های ضد انقلاب داخلی با حمایت دشمنان خارجی انقلاب اسلامی در بخش هایی از کشور به ویژه در مناطق مرزی به ایجاد ناامنی و اغتشاش پرداختند. قصد داشتند با به راه انداختن جنگ داخلی، اقوام ایرانی را در مقابل هم قرار دهند. انها حتی به اموال عمومی و دارایی های مردم نیز خسارت های فراوانی وارد کردند.

13-   از انواع توطئه ها و دسیسه های دشمنان برای شکست انقلاب ترور شخصیت ها و مردم انقلابی را توضیح دهید؟ یکی از این اقدامات جنایت گروه های ضد انقلاب که با حمایت دشمنان خارجی انجام گرفت. ترورذگسترده شخصیت های انقلابی،‌ مسئولان سیاسی و فرهنگی و مردم عادی بود. در نتیجه این اقدامات تعداد زیادی از شخصیت های نظام و یاران نزدیک امام به شهادت رسیدند. آیت الله خامنه ای نیز بر اثر اقدام های تروریستس ضد انقلاب ها به شدت مجروح شدند.

14-   چرا دانشجویان پیرو امام سفارت آمریکا را تسخیر کردند؟ زیرا به عنوان مرکزی برای حمایت از گرو های ضد انقلاب شده بود.

15-   شرایط دانشجویان برای آزادی گروگان هاچه بود؟  اعلام کردند چنانچه آمریکا شاه را تحویل دهد و متعهد شود که در امور داخلی ایران دخالت نکند گروگان ها را آزاد خواهند کرد.

16-   واقعه طبس را توضیح دهید؟ آ مریکا برای رهایی  گرو گان ها اقدام به حمله نظامی کرد اما هواپیما ها و بالگردهای آن گشور در صحرای طبس دچار طوفان شن شدند و نیروهای آمریکایی با تحمل تلفات و خسارت گریختند.

17-   گروگان های آمریکایی چگونه آزاد شدند؟ سر انجام با میانجیگری دولت الجزایر دانشجویان پس از یک سال و چند ماه گروگان های آمریکا را آزاد کردند.

18-   جنگ تحمیلی در چه شرایطی و در چه تاریخی آغاز شد؟ در زمانی که کشور ما درگیر آشوب های وسیع ضد انقلاب  داخلی بود،‌دشمنان خارجی انقلاب اسلامی جنگی خانمان سوز را بر ملت ایران تحمیل کردند. در 31 شهریور سال 1359 صدام رئیس حکومت بعثی عراق،‌با فرمان حمله به خرمشهر جنگ علیه ایران آغاز کرد.

19-   جنگ تحمیلی بعد از چند سال و چگونه به پایان رسید؟ جنگ تحمیلی پس از هشت سال پایداری ملت و ایثار رزمندگتن به پایان رسید. این در حالی بود که صدام به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و نتوانست یک وجب از خاک ایران را جدا کند.

20-   آزادگان چگونه به میهن اسلامی بازگشتند؟  دو سال بعد از اعلام اتش بس ایران و عراق برای تبادل اسرا به توافق رسیدند . پس از آن آزادگان ( رزمندگان در بند) ایرانی از اسارت رژیم بعثی عراق آزاد شدند.

21-   امام خمینی در چه تاریخی رحلت فرمودند و در کجا به خاک سپرد؟ سر انجام در شامگاه 13 خرداد 1368 در تهران درگذشت و پیکر او را میلیون ها عذادار پس از یک تشییع بی نظیر تاریخی در بهشت زهرا به خاک سپردند.

22-   عظیم ترین ثمره زندگی امام خمینی ( رهبری انقلاب بزرگ ) بود .

23-   جمله ایت الله خامنه ای در مورد امام و انقلاب را بنویسید؟  این انقلاب در هیچ کجای جهان بی نام او شناخته نیست .

24-    آیت الله خامنه ای چگونه به رهبری انقلاب رهبری انقلاب انتخاب شدند؟ یک روز پس از ارتحال امام مجلس خبرگان رهبری ایت الله خامنه ای را به رهبری انقلاب برگزید.

25-   ایت الله خامنه ای همواره بر (حفظ و تداوم آرمان های انقلاب اسلامی  و راه امام خمینی ) تاکید داشته و در این زمینه گام های موثری برداشته اند.   

 

نظرات (۰)

نظر اول مال شماست!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">