سوالات کتاب مطالعات اجتماعی ششم

تاریخ انتشار : ۲۹ ‎دی ‎۱۳۹۹

سوالات کتاب مطالعات اجتماعی ششم در ادامه مطلب

 

سوالات درس اول مطالعات اجتماعی  ( دوستی)

 

1- چرا انسان نمیتواند تنها زندگی کند ؟ ج : زیرا انسان موجودی اجتماعی است و تنهایی برایش احساس ناخوشایندی است.

2- چرا تنهایی برای انسان احساس ناخوشایندی است ؟ ج : زیرا دوستی یکی از مهمترین نیازهای انسان است. 3

- چرا ما انسانها به دوست نیازمندیم ؟ ج : برای این که هم به دوستانمان محبت کنیم و هم این که مورد محبت دیگران قرار بگیریم.

4- چرا انسان به دوستی و  برقراری ارتباط و محبت نیازمند است ؟ ج : زیرا خداوند در سرشت و فطرت ما انسانها میل به محبت کردن و محبت دیدن و نیاز به برقراری ارتباط را قرار داده است.

5- چهار مورد از فایدههای دوست خوب را بنویسید . ج : 1ـ لذت بردن از همنشینی و همفکری با او  2ـ صحبت کردن با دوست عاقل و صبور و درمیان گذاشتن شادیها و ناراحتیها 3ـ یاری رساندن به ما در هنگام مشکلات 4ـ افزایش آگاهیها و یادگیری چیزهای جدید.

6- چرا انتخاب دوست یک موضوع مهم است ؟ ج : زیرا رفتار و اخلاق دوستان در ما تأثیر میگذارد و ما نیز تأثیراتی بر روی دوستان خود داریم.

7- فایده ی صحبت کردن با دوست در هنگام شادی و ناراحتی چیست ؟ ج : باعث میشود احساس سبکی و آرامش کنیم.

8- آیا هر فردی را میتوان برای دوستی و رفاقت انتخاب کرد ؟ ج : خیر ، گاه ممکن است یک دوست مسیر آینده و زندگی. دوستش را به سوی سعادت تغییر دهد و گاه ممکن است در شرایطی یک دوست موجب ناراحتی و سرشکستگی دوست خود شود.

9- حضرت علی (ع) در نامهی خود به فرزندشان امام حسن (ع) در رابطه با ملاکهای دوستی چه فرمودهاند ؟ ج : فرمودند : « با نیکان همدلی و رفاقت کن تا از آنان باشی و از بدان جدا شو تا از آنان نباشی. 10- امیر مؤمنان حضرت علی (ع) چه ملاکها و معیارهایی را برای انتخاب دوست مهم دانستهاند ؟ ج : 1ـ خیرخواه باشد و ما را از کارهای ناپسند باز دارد 2ـ صادق و یکرنگ باشد 3ـ خوشاخلاق و با ادب باشد.

10- جمله ی « هر کس ادب ندارد ، عقل هم ندارد » از کیست ؟ و به چه چیزی اشاره دارد ؟ ج : از حضرت علی (ع) است و به این موضوع اشاره دارد که دوست خوب ، خوشاخلاق و با ادب است.

11- بنا به گفته ی حضرت علی (ع) چرا باید کسی را برای دوستی انتخاب کنیم که ما را از بدیها و کارهای نامناسب باز دارد ؟ ج : زیرا چنین دوستانی به ما یاری میرسانند و سبب پیشرفت ما می شوند.

12- معنی این ابیات را بنویسید ـ «تو اول بگو با کیان زیستی                   من آن گه بگویم که تو کیستی »تو در ابتدا بگو با چه کسانی زندگی و دوستی کردی تا پس از آن من بگویم که تو چگونه انسانی هستی. ـ «همنشین تو از تو به باید                     تا تو را عقل و دین بیفزاید »دوست و همنشین تو باید از خود تو بهتر باشد تا باعث افزایش عقل و دانایی و دین و ایمان تو شود.

سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی ( آداب دوستی)

1- منظور از ضرب المثل « پیداکردن دوست آسان است اما نگهداری آن مشکل » چیست ؟ ج : منظور حفظ کردن دوستی است . یعنی سعی کنیم تا دوستی ها ادامه پیدا کند و رابطه ی دوستی محکم تر شود.

2- مهم ترین موضوع بعد از انتخاب دوست چیست ؟ ج : حفظ دوستی

3- حفظ کردن دوستی به چه معناست ؟ ج : یعنی ما با دوستانمان رفتارهای مناسبی داشته باشیم تا دوستی ها ادامه پیدا کند و این ارتباط به هم نخورد و محکم تر شود.

4- رعایت چه نکاتی به حفظ دوستی کمک می کند ؟ ج : جواب بالای صفحه ی 15 داخل کادر سبز

5- چرا باید دوستی حد و مرز داشته باشد ؟ ج : چون اگر دوستی ها از حدود خود بیشتر بروند مشکلاتی به وجود می آورند.

6- چرا باید از دوستی های افراطی پرهیز کرد ؟ ج : زیرا وابستگی بیش از حد به دوست آرامش روحی افراد را بر هم می زند.

7- گاهی موقعیت هایی پیش می آید که افراد از ما درخواست های نابجایی دارند ، در این موارد چه باید بکنیم ؟ ج : در این مواقع قاطعانه و محترمانه « نه » بگوییم ـ از نه گفتن خجالت نکشیم ـ اگر لازم دانستیم دلیل نه گفتنمان را توضیح دهیم.

8- چرا در روابط دوستانه گاهی نه گفتن سخت است ؟ ج : چون ممکن است احساس کنیم که با نه گفتن دوستانمان از ما ناراحت شوند ، یا اگر نظر واقعی خود را بگوییم خجالت می کشیم و تصور می کنیم ممکن است ما را مسخره کنند و فکر کنند ما بچه هستیم.

9- اگر انسان بر خلاف عقیده ی خویش همه ی خواسته های دیگران را قبول کند و دیگران را راضی نگه دارد ، چه اتفاقی پیش می آید ؟ ج : ممکن است چنین فردی برای خود و حتی خانواده اش دردسر درست کند.

10- معنی این شعر چیست ؟ مربوط به کدام یک از توصیه های حفظ دوستی است ؟ « دوست آن باشد که گیرد دست دوست    در پریشان حالی و درماندگی» ج: دوست کسی است که در هنگام ناراحتی و گرفتاری دست دوست خود را بگیرد یعنی به او کمک رساند مربوط به این است که دوستان باید در مسائل و مشکلات با هم همدردی کنند و به هم کمک رسانند .

سوالات درس سوم مطالعات اجتماعی  ( تصمیم گیری چیست؟ )

1-تصمیم گیری یعنی چه ؟ ج : یعنی انتخاب

2- وقتی ما تصمیم گیری می کنیم ، چه کاری انجام داده ایم ؟ ج : از بین دو یا چند چیز ، مواردی را انتخاب می کنیم و مواردی را کنار می گذاریم

3- آیا همه ی تصمیمات ساده هستند ؟ ج : خیر ، همه ی تصمیمات ساده نیستند ؛ گاهی موقعیت هایی پیش می آید که در آن راه های مختلف و متعددی وجود دارد و انتخاب یکی از آن ها مشکل است.

4- به چند روش می توان تصمیم گیری کرد ؟ ج : بعضی تصمیم گیری ها فقط به نفع خودمان است و ممکن به ضرر دیگران باشد ، بعضی تصمیمات فقط به نفع دیگران است و  ممکن است به ضرر ما باشد ، اما بعضی تصمیمات مناسب است یعنی باعث ضرر کسی نمی شود.

5- چرا تصمیم گیری کار مهمی است ؟ ج : چون همه ی تصمیماتی که ما می گیریم ، نتایج و آثاری دارند . ممکن است این آثار خوب یا بد باشند و بعضی تصمیمات تأثیر زیادی روی زندگی ما دارند.

6- تصمیمات مهم زندگی ما در چه چیزهایی اثر می گذارند ؟ ج : در اخلاق و رفتار ، سلامتی ، وضع تحصیل و آینده ی ما اثر می گذارند.

7- آثار مثبت و منفی یعنی چه ؟ ج : آثار مثبت یعنی خوب و منفی یعنی بد

سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس چهارم  ( چگونه تصمیم بگیریم ؟  )

   1-  برای تصمیم گیری خوب چه باید کرد ؟ ج : باید خوب فکر کنیم و نتایج هر انتخاب را پیش بینی کنیم و بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

2- چگونه می فهمیم که تصمیم ، تصمیم خوبی بوده یا نه ؟ ج : از روی نتایج آن. 3- تصمیم گیری چه مراحلی دارد ؟ ج : 1 ـ خوب فکر کنیم 2 ـ نتیجه ی هر انتخاب را پیش بینی کنیم

3 ـ بهترین راه را انتخاب کنیم.

4- اولین کاری که در هنگام تصمیم گیری باید انجام دهیم چیست ؟ ج : درباره ی موضوع خوب فکر کنیم و اطلاعاتی درباره ی آن جمع آوری کنیم.

5- چرا گاهی اوقات نتایج تصمیمات ناگهانی زیان بار است ؟ ج : زیرا درباره ی آن تصمیم خوب فکر نشده است

6- پیش بینی نتیجه چه زمانی صورت می گیرد ؟ ج : بعد از آن که فهمیدیم راه های متفاوتی وجود دارد ، باید نتیجه ی انتخاب هر کدام را پیش بینی کنیم.

7- با وجود راه حل های متفاوت در تصمیم گیری چگونه می توانیم بهترین راه را انتخاب کنیم ؟ ج : آن انتخاب هایی را که نتایج بدی دارند کنار می گذاریم و آن راه حلی که نتیجه ی مثبتی دارد را انتخاب می کنیم

8-  در هنگام انتخاب بهترین راه به چه مواردی باید دقت کنیم ؟ ج : 1 ـ بر خلاف دستورات دین نباشد 2 ـ بر خلاف قوانین و مقررات خانه ، مدرسه و جامعه نباشد 3 ـ باعث نگرانی و نارضایتی خانواده نباشد 4 ـ به سلامتی فرد و دیگران لطمه نزند 5 ـ برای خود فرد و دیگران مشکل و دردسر ایجاد نکند

9- در موقع تصمیم گیری باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟ ج : 1 ـ با افراد با صلاحیت و با تجربه مشورت کنیم 2 ـ تحت تأثیر فشارهای روانی دوستانمان قرار نگیریم 3 ـ به موقع تصمیم بگیریم.

10- در مورد مسائل زندگی و تصمیم گیری های مهم باید با چه کسانی مشورت کنیم ؟ ج : با افراد با تجربه مانند پدر ، مادر ، معلم و مشاور مدرسه

11- آیا در هنگام تصمیم گیری باید تحت تأثیر دوستانمان قرار بگیریم ؟ ج : خیر ، باید تصمیمی را بگیریم که بر خلاف مقررات نباشد و باعث نگرانی خانواده ی ما نشود و به سلامتی ما و دیگران آسیب نزند.

12-  چرا باید به موقع تصمیم بگیریم ؟ ج : زیرا تصمیم نگرفتن یا تصمیم گیری را به آینده موکول کردن باعث از دست رفتن فرصت ها می شود.

سوالات درس پنجم مطالعات اجتماعی ( عوامل مؤثر در کشاورزی )  

   1- انسان ها بخش عمده ی غذای خود را چگونه به دست می آورند ؟ ج : از راه کشاورزی

2- مراحل عمده ی کشاورزی را نام ببرید . ج : کاشت ، داشت ، برداشت

3- عوامل مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ عوامل طبیعی 2 ـ عوامل انسانی

4- عوامل طبیعی مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ خاک 2 ـ آب و هوا 3 ـ آب

5- چه زمین هایی برای کشاورزی مناسب نیستند ؟ ج : کوه های بلند و مرتفع ، زمین های پرشیب و سنگلاخ و زمین های آهکی و نمکی

6- چه زمین هایی برای کشاورزی مناسب هستند ؟ ج : دشت های هموار و جلگه هایی که خاک های آبرفتی و حاصلخیز دارند

7- آب و هوا چه تأثیری در تولید محصولات کشاورزی دارد ؟ ج : هر محصول با یک نوع شرایط آب و هوایی سازگاری دارد 8- محصولات کشاورزی زیر برای رشد بهتر به چه آب و هوایی نیاز دارند ؟ خرما : آب و هوای گرم  ـــ برنج : آب و هوای معتدل و مرطوب ـــ  سیب زمینی : آب و هوای سرد

9- آب مورد نیاز کشاورزی کشور چگونه تأمین می شود ؟ ج : از آب باران و رودها و در بعضی نواحی از آب های زیر زمینی از راه کندن چاه یا قنات به زمین های کشاورزی می رسد .

10- بیش تر مساحت کشورمان چه آب و هوایی دارد ؟ ج : گرم و خشک

11- کشور ما از نظر بارندگی چه جایگاهی در جهان دارد ؟ ج : از کشورهای کم باران است

12- عوامل انسانی مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ نیروی کار 2 ـ ابزار و وسایل 3 ـ سرمایه 4 ـ مواد یا نهاده ها 13- نیروی کار چه تأثیری در کشاورزی دارد ؟ ج : در کشاورزی به افرادی نیاز داریم که مهارت دارند و می توانند کارهای مربوط به کشاورزی را انجام بدهند ؛ افرادی مانند : کشاورز ، آبیار ، مهندس کشاورزی و ...

14- از ابزار کشاورزی در چه کارهایی استفاده می شود ؟ ج : برای شخم زدن ، آبیاری ، درو کردن ، کندن علف های هرز و غیره

15- سرمایه چه تأثیری در کشاورزی دارد ؟ ج : باید پول داشته باشیم تا مواد و ابزار مورد نیازمان را بخریم ؛ اگر سرمایه ی ما کم باشد می توانیم با دیگران شریک شویم یا وام بگیریم

16- در کشاورزی مواد و نهاده ها چه هستند ؟ ج : بذر ، سم و کود

19- چگونه می توان از کشاورزان ایرانی حمایت کرد ؟ ج : با خرید و مصرف محصولات کشاورزی ایرانی

20- چرا محصولات ایرانی خوش عطر و خوشمزه است ؟ ج : چون کشور ایران کشوری آفتابی است سوالات متن درس ششم مطالعات اجتماعی  ( محصولات کشاورزی ، از تولید به مصرف )

1- دو فعالیت مهم کشاورزی را نام ببرید . ج : زراعت و باغداری

2- زراعت چیست ؟ ج : زراعت یعنی کشت و پرورش گیاهانی که بعد از کاشت دانه ، حداکثر تا یک سال محصول می دهند . مانند گندم ، جو ، گوجه فرنگی و هویج

3- باغداری چیست ؟ باغداری کشت و پرورش نهال درختان است که بعد از گذشت یک یا چند سال محصول می دهند . مانند درخت خرما ، پرتقال و انار

4- خوراک روزانه و غذای اصلی مردم کشور ما چیست ؟ ج : گندم و برنج

5- چه خوراک های دیگری علاوه بر نان ، از آرد گندم درست می شود ؟ ج : ماکارانی ، لازانیا ، بعضی از انواع شیرینی و...

6- گندم گیاهی چند ساله است ؟ ج : یک ساله

7- گندم به چه شکل هایی و  در کجای کشور کشت می شود ؟ ج : به دو شکل پاییزه و بهاره و در همه جای کشور کشت می شود

8- برنج در چه شرایطی به دست می آید ؟ ج : در نواحی مرطوب و نسبتا معتدل که آب به فراوانی یافت شود

9- گیاه برنج در کدام استان های کشور کشت می شود ؟ ج : بیش از نیمی از برنج کشور ما در استان های شمال کشور مانند گلستان ، مازندران و گیلان تولید می شود اگرچه در بعضی استان ها مانند قزوین ، فارس ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان در صورت وجود آب کافی برنج کشت می شود

10- مهم ترین منبع غذایی کشور چیست ؟ ج : غلات ( دانه هایی مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت)

  11- بعد از غلات مهم ترین منبع غذایی چیست ؟ ج : حبوبات و محصولات جالیزی

12- به چه محصولاتی حبوبات گفته می شود ؟ ج : به محصولاتی مانند عدس ، لپه ، ماش و انواع لوبیاها حبوبات گفته می شود

13- محصولات جالیزی چه محصولاتی هستند ؟ ج : خربزه ، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان و غیره

14- کشت گلخانه ای چه کشتی است ؟ ج : یکی از روش های نو در کشاورزی ایجاد یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است که میتوانیم هر محصول را در هر منطقه ی آب و هوایی و در همه ی فصول سال کشت کنیم

15- چرا با کشت گلخانه ای هر محصول را در هر شرایط آب و هوایی می توان کشت کرد ؟ ج : زیرا آب و هوای گلخانه و گرما و نور و رطوبت را خودمان با دستگاه های مختلف ، متناسب با نوع محصول تنظیم می کنیم

16- یک مزیت مهم کشت دیم نسبت به سایر کشت ها چیست ؟ ج : کشت گلخانه ای در مقایسه با سایر کشت ها از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است

17- بیشتر چه محصولاتی در گلخانه کشت می شود ؟ ج: انواع میوه ها و محصولات جالیزی ، سبزیجات ، قارچ های خوراکی و گل و گیاهان زینتی کشت می شود

18- محصولات کشاورزی صادراتی ایران را نام ببرید . ج : میوه های سردسیری و هسته دار مانند هلو ، زردآلو ، گوجه و آلبالو به صورت خشکبار و بعضی محصولات گرمسیری مانند خرما و پسته به دلیل مرغوب بودن به خارج از کشور صادر می شود

19- محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد ؟ ج : بعضی از محصولات برای فروش به بازارهای نزدیک مزارع برده می شود و بعضی دیگر را در انبارها یا سردخانه ها نگهداری و ذخیره می کنند و سپس با کامیون یا وانت به میادین میوه و شهرهای دور و نزدیک می برند

20- چرا کشاورز بعضی از محصولات را باید زود به دست مشتری برساند ؟ ج : زیرا بعضی از محصولات مانند هلو و توت فرنگی زود خراب می شود

21- دو نمونه از مواردی را که باعث جلوگیری از اسراف مواد غذایی می شود را نام ببرید . ج : 1 . ما باید به اندازه ی نیاز و مصرفمان خرید کنیم . 2 . در مهمانی ها و مجالس به اندازه ی مهمان ها غذا تهیه کنیم

سوالات متن درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( طلای سیاه)

1- ما انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست می آوریم ؟ ج : به اشکال گوناگون از طبیعت

2- سه گروه عمده ی انرژی را نام ببرید . ج : سوخت های فسیلی ، انرژی های نو یا قابل تجدید ، انرژی هسته ای

3- منظور از سوخت های فسیلی چیست ؟ ج : سوخت هایی مانند نفت ، گاز ، زغال سنگ و ...

4- چه انرژی هایی نو یا قابل تجدید هستند ؟ ج : انرژی خورشیدی ، باد ، آب و ...

  5- سوخت های فسیلی را تعریف کنید ؟ ج : به زغال سنگ ، نفت ، گاز و مشتقات آن ها نظیر گازوئیل و بنزین سوخت های فسیلی می گویند

6- بیش ترین انرژی مورد نیاز ما از کدام گروه سوخت ها به دست می آید ؟ ج : سوخت های فسیلی

7- چرا نفت و گاز را میراثی از گذشته می دانند ؟ ج : چون میلیون ها سال طول می کشد تا این منابع در زیر زمین تشکیل شود

8- نفت چگونه به وجود می آید ؟ ج : بیش تر دانشمندان معتقدند نفت از انباشته شدن بقایای جانوران و گیاهان در کف دریاهای قدیمی به وجود آمده است . این مواد در بین لایه های رسوبی قرار گرفته و بر اثر گرما و فشار زیاد و تغییرات شیمیایی در طول میلیون ها سال به نفت تبدیل شده اند

9- بعد از سوخت های فسیلی بیش ترین انرژی که ما از آن استفاده می کنیم چیست ؟ ج : انرژی برق

10- برق چگونه تولید می شود ؟ ج : بیش تر برق مورد نیاز ما از طریق سوزاندن نفت و گاز در نیروگاه ها و مقداری هم از طریق توربین های آبی و بادی تولید می شود

11- تولید برق به چند صورت تولید می شود ؟ نام ببرید . ج : 2 صورت 1ـ برق حرارتی 2ـ برق آبی

12- منظور از برق حرارتی چیست ؟ ج : در نیروگاه ها با سوزاندن سوخت های فسیلی ، آب را به بخار تبدیل می کنند ؛ فشار بخار آب توربین ها را به حرکت در می آورد و برق تولید می شود .

13- برق آبی چگونه تولید می شود ؟ ج : با بستن سد بر روی رودهای پر آب و با استفاده از فشار آب ذخیره شده ، توربین ها به حرکت در می آیند و برق تولید می شود

14- در کشور ما چه مقدار از تولید برق از راه حرارتی است ؟ ج : حدود 85 درصد

15- با توجه به آب و هوای کشورمان ، چرا تولید برق آبی کم تر از برق حرارتی است ؟ ج : زیرا کشور ما از کشورهای کم باران جهان است و بخش وسیعی از آن در منطقه ی گرم و خشک قرار دارد و منابع آبی محدودی دارد

16- برای حفظ محیط زیست ، استفاده از برق حرارتی بهتر است یا برق آبی ؟ چرا ؟ ج : برق آبی بهتر است . زیرا برق حرارتی از سوزاندن سوخت های فسیلی به دست می آید که محیط زیست را آلوده می کند اما برق آبی آلودگی ایجاد نمی کند

سوالات متن درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم دبستان ( بخش دوم طلای سیاه)

1- بیش تر منابع نفتی ایران در کدام قسمت کشور قرار دارد ؟ ج : جنوب غربی و غرب

2- بیش تر منابع نفتی ایران در غرب در کدام استان قرار دارد ؟ ج : استان کرمانشاه

3- منابع نفتی جنوب غربی در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : منابع جنوب غربی در استان خوزستان و خلیج فارس ذخیره شده است

4- به غیر از غرب و جنوب غربی در کدام نواحی ایران نفت کشف و استخراج شده است ؟ ج : در اطراف تهران و قم

5- اولین چاه نفت ایران در چه زمانی و در کجا حفر شد ؟ ج : حدود صد سال پیش در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان

6- از چه زمانی توجه بیگانگان به منابع کشور ما جلب شد ؟ ج : از زمان کشف و استخراج نفت در ایران

7- چرا در ابتدا شرکت های خارجی استخراج نفت ایران را انجام می دادند ؟ ج : این شرکت های بیگانه با قراردادهایی که با ایران می بستند منافع زیادی از نفت ایران به دست می آوردند

8- امروزه استخراج نفت در کشورمان چگونه انجام می شود ؟ ج : پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه ی کارهای استخراج و پالایش نفت توسط متخصصان ایرانی انجام می شود

9- نفت خام چگونه به پالایشگاه منتقل می شود ؟ ج : از طریق لوله به پالایشگاه منتقل می شود

10- نفت تصفیه شده در پالایشگاه چه می شود ؟ ج : بیش تر نفت تصفیه شده و فرآورده های نفتی تولید شده در پالایشگاه از طریق لوله به نقاط مختلف کشور منتقل می شود

11- بیش تر منابع گاز ایران در کدام سمت کشور قرار دارد ؟ ج : در جنوب و شمال شرق کشور

12- منابع گاز جنوب در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : استان خوزستان ، منابع گاز عسلویه و کنگان در بوشهر و سرخون در هرمزگان

13- منابع گاز شمال شرقی در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : در خانگیران سرخس در استان خراسان رضوی

  14- گاز چگونه به نقاط مختلف کشور می رسد ؟ ج : ایران دارای شبکه ی گاز رسانی است و گاز از طریق خط لوله ی سراسری به اغلب شهرهای ایران می رسد

15- شبکه ی گاز رسانی یعنی چه ؟ ج : یعنی گاز از طریق خط لوله ی سراسری به اغلب شهرهای ایران می رسد 16- یکی از مهم ترین تجارت های جهان امروز چیست ؟ ج : صادرات و واردات نفت و گاز

17- کشورهایی که منابع نفت و گاز ندارند چه می کنند ؟ ج : برای انجام فعالیت های خود مانند حمل و نقل و سوخت کارخانه هایشان از کشورهای دیگر نفت و گاز خریداری می کنند

18- بیش تر نفت ایران چگونه استفاده می شود ؟ ج : بخش عمده ای از نفت ایران به کشورهای دیگر صادر می شود 19- پول به دست آمده از صادرات نفت ایران چگونه استفاده می شود ؟ ج : در فعالیت های مختلف کشور مصرف و خرج می شود

20- چرا ایران تلاش می کند ، به صادرات نفت وابسته نباشد و سایر کالاها را به خارج صادر کند ؟ ج : زیرا اول این که استخراج نفت کم تر باشد و برای مصرف آیندگان هم از منابع نفت و گاز باقی بماند و دوم این که اگر روزی منابع نفت و گاز تمام شود کشور دچار مشکلات اقتصادی نشود

  سوالات متن درس هشتم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( انرژی را بهتر مصرف کنیم )

(بخش اول) 1- مهم تریم منبع مصرف انرژی در دنیای امروز چیست ؟ ج : سوخت های فسیلی

2- چرا به منابع سوخت های فسیلی ، غیر قابل تجدید می گویند ؟ ج : زیرا میلیون ها سال طول می کشد تا در اعماق زمین تشکیل شوند

3- چرا همه ی کشورها تلاش می کنند ، انرژی های نو را جایگزین سوخت های فسیلی کنند ؟ ج : چون سوخت های فسیلی غیر قابل تجدید هستند

4- نام دیگر انرژی های نو چیست ؟ ج : انرژی های قابل تجدید

5- انرژی نو یا قابل تجدید را تعریف کنید . ج : انرژی های نو  آن دسته از منابع انرژی هستند که تمام نمی شوند و همواره می توان از آن ها استفاده کرد . مانند انرژی خورشید ، باد و آب

6- دو برتری مهم انرژی های نو را در مقایسه با سوخت های فسیلی بیان کنید . ج : 1 ـ انرژی های نو تمام نمی شوند 2 ـ انرژی های نو محیط زیست را آلوده نمی کنند

7- استفاده از انرژی های نو در کشور ما چگونه است ؟ ج : متخصصان کشور ما تلاش می کنند تا با مطالعه و تحقیق و ساختن دستگاه ها و ابزار ها ، از انرژی های نو هر چه بیش تر استفاده کنند

8- در کشور ما از انرژی خورشید چه استفاده هایی می توان کرد ؟ ج : از انرژی خورشید می توان برای گرم کردن هوا یا آب استفاده کرد و همچنین از آن انرژی الکتریکی به دست آورد

9- برتری آبگرمکن خورشیدی بر سایر آبگرمکن ها چیست ؟ ج : محیط زیست را آلوده نمی کند و انرژی کمتری مصرف می کند از انرژی باد در چه جاهایی می توان استفاده کرد ؟ ج : جاهایی که در بیش تر اوقات سال باد می وزد

10- از انرژی باد چه استفاده ای می توان کرد ؟ ج : انرژی باد توربین ها را به حرکت در می آورد و انرژی الکتریکی تولید می کند

سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی( ظهور دین اسلام )

1- دین اسلام از چه سرزمینی طلوع کرد ؟ چ:  عربستان

2- پیامبر اسلام (ص) چه زمانی حکومت اسلامی را تشکیل دادند ؟ چ:  پس از هجرت از مکه به مدینه

3- از چه زمانی استقبال از دین اسلام بیش تر شد و اسلام گسترش یافت ؟ چ:  بعد از تشکیل حکومت اسلامی

4- گسترش اسلام از چه زمانی در خارج از عربستان آغاز شد ؟ چ:  پس از رحلت پیامبر (ص)

5- پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان چه کردند ؟ چ:  مسلمانان اسلام را در خارج از شبه جزیره ی عربستان گسترش دادند و در هر دوره سرزمین های زیادی از جمله ایران را به قلمرو خود افزودند

6- دین اسلام در کدام قاره ها گسترش یافت ؟ چ:  آسیا ، آفریقا و اروپا

7- دین اسلام در بین چگونه ملت هایی گسترش یافت ؟ چ:  در بین ملت های مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت

8- مسلمانان چگونه در زمینه های مختلف پیشرفت کردند ؟ چ:  مسلمانان تحت تأثیر قرآن و تعالیم دینی اسلام که به تفکر و آموختن علم اهمیت زیادی می داد ، در زمینه های مختلف پیشرفت کردند

9- چگونه سرزمین های اسلامی به کانون علمی جهان تبدیل شدند ؟ چ:  مسلمانان از بخش هایی از دانش و فنونی که از گذشته در کشورشان بر جای مانده بود نیز استفاده کردند و در پرتو دین اسلام آن ها را گسترش دادند و به تدریج به کانون علمی جهان تبدیل شدند.

10- مردم کدام کشور  در گسترش اسلام و پیشرفت های علمی نقش مهمی داشتند ؟ چ:  مردم ایران

11- در دوره ی اسلامی به دانشمندان چه می گفتند ؟ چ:  حکیم

12- چرا در دوره ی اسلامی به دانشمندان حکیم می گفتند ؟ چ:  چون آن ها علوم مختلف را می دانستند و در چند علم ، استاد بودند

13- چرا در دوره ی اسلامی دانشمندان کتاب های خود را به زبان عربی می نوشتند ؟ چ:  چون در آن زمان مسلمانان در علوم مختلف پیشرفت کرده و زبان رسمی آن روزگار در این کشورها زبان عربی بوده است 

14- مبدأ تاریخ مسلمانان چیست ؟ چ:  هجرت پیامبر از مکه به مدینه

15- سده یا قرن یعنی چه ؟ چ:  به هر صد سال یک قرن یا سده می گویند

16- قرن اول هجری چه زمانی بوده است ؟ چ:  از سال یکم تا صدم را قرن اول هجری می گویند 17

- قرن دوم هجری چه زمانی بوده است؟ چ:  از سال صدو یک تا دویست را قرن دوم هجری می گویند 18

- نیمه ی اول قرن یعنی چه ؟ چ:  از سال یکم تا پنجاه را نیمه ی اول قرن می نامند

19- نیمه ی دوم قرن یعنی چه ؟ چ:  از سال پنجاه و یک تا سال صدم نیمه ی دوم قرن می باشد 20

- سال 370 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ چ:  در نیمه ی دوم قرن چهارم 21

- سال 420 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ در نیمه ی اول قرن پنجم  

سوالات متن درس دهم اجتماعی ششم  ابتدایی  

. 1مهم ترین علت پیشرفت علمی مسلمانان تعالیم دین اسلام  است.  

. 2آیات قرآن کریم انسان ها را به تفکر درباره ی چه چیزی دعوت میکند؟ آفرینش جهان ، حرکت ستارگان و سیارات ،زندگی جانوران و گیاهان و ... دعوت می کند .

  . 3پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره ی کسب علم چه فرمودند؟به دنبال کسب علم باشید حتی اگر مجبور باشید به چین بروید .

  . 4دو امامی که کلاس های درس داشتند و شاگردان زیادی راآموزش دادند،نام ببرید. امام جعفر صادق و امام محمد باقر (ع)

  . 5مسلمانان برای انجام چه کارهایی به علم ریاضیات و ستاره شناسی نیاز داشتند؟ برای تعیین قبله ، طلوع و غروب خورشید ، تقویم ، عبادت ، کشتیرانی و ...  

. 6مسلمانان با  اسطرلاب موقعیت ستاره ها را مطالعه می کردند. 

. 7مسلمانان در کدام موارد مربوط به دریانوردی مهارت داشتند؟ در ساختن و کشتی و یافتن مسیر ها

  . 8چگونه مسلمانان مسیر خود را در دریا پیدا می کردند؟ از روی ستاره قطبی

  . 9علوم و فنون سرزمین های دیگر چگونه در اختیار مسلمانان قرار می گرفت ؟ وقتی سرزمین های پهناور  را فتح می کردند  

. 10مسلمانان چگونه از آثار علمی ملت هایی چون ایران و یونان استفاده می کردند ؟ آثار آنان را از زبان یونانی و ایرانی به عربی ترجمه می کردند  

. 11حمایت فرمانروایان چه تأثیری در گسترش علوم و فنون داشته است ؟ آنها از دانشمندان و هنرمندان حمایت می کردند  و خودشانبرای ایجاد کتابخانه و مراکز علمی قدم  برمی داشتند  

. 12تجارت و بازرگانی در دوره ی اسلامی از چه راه هایی انجام می شد ؟از راه دریا و خشکی

. 13تجارت و بازرگانی چه نقشی در گسترش علوم و فنون داشت؟ تجارت و بازرگانی از طریق راه های خشکی و دریا یی رونق داشت در این رفت و آمد ها علوم و فنون نیز جابجا می شد  

. 14فن کاغذ سازی را مسلمانان از چینی ها آموختند .  

. 15مهم ترین مغازه های کتاب فروشی در دوره ی اسلامی در کدام شهرها وجود داشت ؟ بغداد و نیشابور و بخارا  

. 16یکی از مهم ترین مراکز علمی که در دوره ی ساسانیان تاسیس شد و تا سیصد سال بعد از ورود اسلام  نیز به کار خود ادامه داد  دانشگاه جندی شاپور بود.  

. 17یکی از بزرگ ترین کتاب خانه های دوره ی اسلامی در کدام شهر قرار داشت و کدام دانشمند در آن مطالعه و تحقیق می کرد ؟ سامانیان که ابو علی سینا در آن فعالیت می کرد  

. 18نظامیه ها چگونه مدارسی بودند ؟ مدارسی بودند که عده ای در آنجا هم علم می آموختند و هم زندگی می کردند  

. 19چه کسی نظامیه را تأسیس کرد ؟ خواجه نظام الملک  

. 20معروف ترین نظامیه ها در کدام شهرها بودند ؟ بغداد ، نیشابور ،  

. 21دانشگاه های امروز جهان تقلیدی از مدارس نظامیه است .  

. 22در رصدخانه ها چه کاری انجام می شد ؟ محل تحقیق در مورد ستارگان بود  

. 23معروف ترین رصدخانه های دوره ی اسلامی در کدام شهرها قرار داشت ؟بغداد ، اصفهان و ری  

. 24نخستین بیمارستان و مدرسه ی پزشکی کدام بود ؟ دانشگاه جندی شاپور  

. 25معروف ترین بیمارستان دوره ی اسلامی که داروخانه هم داشت ، کدام بود ؟ بیمارستانی بود که توسط عضد الدوله دیلمی در بغداد بنا کرده بود  

. 26در دوره ای که مسلمانان به پیشرفت های علمی بزرگ دست یافته بودند ، مردم اروپا چه شرایطی داشتند ؟ در جهل و خرافات زندگی می کردند این دوره در اروپا به عصر تاریکی معروف بود ه است .  

. 27دوره ی عصر تاریکی اروپا چگونه بوده است ؟ مردم در جهل و خرافات زندگی می کردند از پیشرفت علمی در آن جا خبری نبود و اروپاییان با حسرت به مسلمانان نگاه می کردند. 

. 28علوم و فنون چگونه به اروپا انتقال یافت ؟ به تدریج آثار مسلمانان را ترجمه کردند و علوم و فنون از سرزمین های اسلامی به ارو پا انتقال یافت .  

سوالات درس یازده اجتماعی ششم ابتدایی ( اصفهان ، نصف جهان )  

1 . شهر اصفهان مرکز کدام استان است ؟

2 . شهر اصفهان در کوهپایه ی ...........................قرار دارد و رود..................رود از وسط آن عبور می کند . 

3 . جمعیت اصفهان تقریبا چند نفر است ؟

  4 . کدام شهرها از اصفهان پر جمعیت ترند ؟

  5 . نقشه ی گردشگری چیست ؟

6 . چه چیزی نشان دهنده ی اهمیت اصفهان در گذشته های دور می باشد ؟

  7 . اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به دوره ی ...............است. 

8 . چرا اصفهان به نصف جهان معروف شد ؟

9 . تعدادی از آثار تاریخی و دیدنی اصفهان را نام ببرید .

10 . بناهای تاریخی اطراف میدان نقش جهان را نام ببرید .

  11 . مسجد شیخ لطف الله به فرمان چه کسی و چرا ساخته شد ؟

12 . ساخت مسجد شیخ لطف الله .........سال طول کشید ؟  

13 . یکی از نشانه های معماری اسلامی............است .  

14 . کدام یک از آثار تاریخی اصفهان دارای چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی است ؟

  15 . نام دیگر مسجد امام مسجد ...................... است . 

16 . مناره های مسجد امام چه ویژگی هایی دارد ؟ 

17 . چه شد که از سنگ مرمر در ساخت مسجد امام استفاده کردند ؟

18 . کتیبه چیست ؟

  19 . در دوره ی اسلامی در کتیبه ها چه چیزهایی می نوشتند ؟

  20 . در مساجد کتیبه ها روی چه چیزهایی دیده می شود ؟

  21 . برخی از کتیبه های مسجد امام به قلم استاد .................. نوشته شده است .

  22 . سقف ایوان ها با ......................زیبا تزیین شده است .  

23 . کاخ عالی قاپو ............... طبقه و .............. اتاق دارد .

  24 . شاه عباس در کاخ عالی قاپو به چه کارهایی می پرداخت ؟ 

25 . از ایوان کاخ عالی قاپو چه استفاده ای می شد ؟

  26 . داخل تالارها و اتاق های کاخ عالی قاپو چگونه تزیین شده بود و کار چه کسی بود ؟

  27 . مهم ترین تفاوت مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در چیست ؟   

سوالات درس دوازده اجتماعی ششم ابتدایی

1 . در اوایل قرن دهم ، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چگونه بود ؟

2 . مؤسس سلسله ی صفویه که بود ؟

3  . مشهورترین پادشاه صفوی که بود ؟

4 . شاه عباس کدام شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد ؟

5 . صفویان چه کارهای مهمی در مورد دین و مذهب انجام دادند ؟

6 . صفویان چگونه توانستند حکومتی قدرتمند و یکپارچه به وجود بیاورند ؟

7 . دشمنان صفویان در کدام سمت ایران بودند ؟

8 . چند نفر از دانشمندان ، هنرمندان و نویسندگان دوره ی صفویه را نام ببرید .

9 . کالاهای صادراتی دوره ی صفویه چه بود ؟

10 . در دوره ی صفویه کالا ها از چه راه هایی صادر می شد ؟

11 . کاروانسرا چیست ؟

12 . چه عاملی باعث می شد که کاروان ها با آسودگی سفر کنند ؟

13 . حاکمان صفوی برای چه موردی پول زیادی خرج می کردند ؟

14 . درآمد حکومت صفوی و مخارج شاه و درباریان چگونه تأمین می شد ؟

15 . چرا در گذشته های دور سفر از سرزمینی به سرزمین دیگر کار دشواری بود ؟

16 . مردمان در گذشته به چه دلایلی به سفر می پرداختند ؟

17 . چرا حاکمان افرادی را به کشور های دیگر برای کسب اطلاعات می فرستادند ؟

18 . سفر نامه چیست ؟

19 . علت های گسترش هنر و معماری در دوره ی صفوی چه بود ؟

    سوالات درس سیزدهم اجتماعی ششم ابتدایی

1 . منظور از ضرب المثل « وقت طلاست » چیست ؟

2 . وقت یا اوقات را تعریف کنید .

3 . چرا بهتر است نمودار زندگی روزانه ی خود را ترسیم کنیم ؟

4 . چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را ترسیم کنیم ؟

5 . یک برنامه ی متعادل روزانه چگونه است ؟

6 . برنامه ی روزانه ی نامتعادل چگونه است ؟

7 . چرا باید در برنامه ی زندگی بخشی از آن را به عبادت اختصاص بدهیم ؟

8 . چرا در یک برنامه ی متعادل ، باید خواب و استراحت کافی وجود داشته باشد ؟

9 . در برنامه ی متعادل ، ساعات درس خواندن و کار کردن به اندازه ی کافی باشد ، یعنی چه ؟

10 . چرا تفریح و سرگرمی برای انسان لازم است ؟

11 . حضرت علی (ع) درباره استفاده ی نادرست از فرصت ها چه فرموده اند ؟

سوالات درس 14تعلیمات اجتماعی

1. منظور از اوقات فراغت چیست ؟

  3 . بهترین اوقات فراغت دانش آموزان ، چه زمان هایی است ؟

  4 . فعالیت های دلخواهی را که می توان در اوقات فراغت انجام داد ، نام ببرید ؟

  5 . چند نمونه از فعالیت های انفرادی در اوقات فراغت را نام ببرید .

6 . نمونه هایی از فعالیت های گروهی در اوقات فراغت را نام ببرید .

7 . در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت یعنی چه ؟

  8 . در گذشته اوقات فراغت را چگونه می گذراندند ؟

  9 . تعدادی از بازی هایی را که از گذشته تا به امروز در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید .

  10 . تفاوت مهم بازی های گذشته و امروزه در چیست ؟

11 . مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید .

  12 . در مساجد چه فعالیت هایی برای گذران اوقات فراغت انجام می شود ؟ 

13 . چرا باید از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟

  15 . در بوستان ها ( پارک ها ) چگونه رفتار کنیم ؟

16 . برخی از مؤسسات و سازمان هایی که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند را نام ببرید .

سوالات متن درس 15 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( انواع لباس )

1 . چه عواملی باعث تفاوت در نوع لباس می شود ؟

2 . در چه موقعیت هایی ما لباس های مختلفی می پوشیم ؟

3 . دلیل تفاوت لباس گروه های مختلف اجتماعی و شغلی چیست ؟

4 . پوشاک ما در زمستان و تابستان چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

5 . چرا در زمستان بیش تر از رنگ های تیره و در تابستان از رنگ های روشن استفاده می کنیم ؟

6 . چرا نوع پوشاک در نواحی مختلف کشورمان فرق می کند ؟

7 . چند نمونه از اقوام ایرانی را که لباس مخصوص به خود دارند را نام ببرید .

8 . چگونه در گذشته حدس می زدند که یک فرد اهل کدام منطقه ی ایران است ؟

9 . امروزه لباس های محلی اغلب چگونه استفاده می شود ؟

10 . چرا لباس های محلی را در موزه های مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند ؟

11 . آیا در طی زمان همه ی جلوه های لباس ها تغییر کرده است ؟

12 . چند نمونه از سرپوش ها را در دوره های مختلف نام ببرید .

سوالات متن درس 16 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( لباس ، از تولید به مصرف )

  1 . لباس در گذشته ی نه چندان دور چگونه تهیه می شد ؟

  2 . امروزه بیش تر مردم پوشاک مورد نیاز خود را چگونه تهیه می کنند ؟

  3 . چرا کارگاه های تولید لباس به وجود آمد ؟

  4 . تولید انبوه یعنی چه ؟

  5 . مهم ترین ماده ی مورد نیاز در کارگاه تولید لباس چیست ؟

  6 . پارچه از چه چیزی درست می شود ؟

  7 . چند نوع نخ وجود دارد ؟ نام ببرید .

  8 . نخ و پارچه هر کدام در کجا تولید می شود ؟

  9 . پارچه ی مورد نیاز کارگاه های تولید لباس چگونه تهیه می شود ؟

  11 . کار « برش کار» چیست ؟

  12 . کار خیاط ها در کارگاه تولید لباس چیست ؟

  13 . خط تولید یعنی چه ؟

14 . لباسی که انتخاب می کنیم باید چه شرایطی داشته باشد ؟

  15 . لباس چگونه می تواند با باورهای دینی ما تناسب داشته باشد ؟

  16 . منظور از این که لباس باید کیفیت خوب و قیمت مناسب داشته باشد چیست ؟

  18 . به چه نکاتی باید قبل و در هنگام خرید توجه کنیم ؟

سوالات متن درس 17 مطالعات اجتماعی ششم  
 1 . چرا دریای خزر در واقع یک دریاچه است؟
 2 . چرا به دریاچه ی خزر دریای خزر می گویند؟
 3 . ایران از کدام جهت جغرافیایی به دریاها دسترسی دارد؟
 4 . دریا را تعریف کنید.
 5 . اقیانوس را تعریف کنید. 
 6 . دریای خزر در طول تاریخ چه نام هایی داشته است؟ 
 7 . عمق دریای خزر در قسمت های مختلف آن چه قدر است؟ 
 8 . چند رود که به دریای خزر می ریزند نام ببرید.
 9 . جلگه های حاصل خیز ساحل دریای خزر چگونه به وجود آمده اند ؟
 10 . دریای خزر ایران را به کدام کشور کشور ها مربوط می کند؟
 11 . خلیج چیست؟
 12 . خلیج فارس از پیش روی آب کدام دریا در کدام خشکی ها ایجاد شده است؟
 13 . خور چیست؟
 14 . خورها برای جه اموری قابل استفاده هستند؟
 15 . تنگه چیست ؟
 16. چند رود را که به دریاهای جنوب می ریزند نام ببرید  .
 17 . چند جزیره متعلق به ایران در خلیج فارس نام ببرید.
 18 . از چه طریق ایران به همسایگان جنوبی خود مربوط می شود؟
 19 . ایران از طریق خلیج فارس با کدام کشورها همسایه است؟
 20 . چند منبع تاریخی را که در آن ها نام خلیج فارس یا دریای پارس آمده را ذکر کنید .
 21 . در نقشه های خارجی دریای خزر  ...........نامیده. 
 22 . عمق دریای خزر در نواحی ........... آن بسیار کم است. 
 23 . میزان شوری آب دریای خزر از دیگر ئریاها و اقیانوس ها ........... است.
 24 . ساحل خلیج فارس از دهانه  ..........تا .......... امتداد یافته.  
 25 . میزان شوری آب خلیج فارس ........... از دریای عمان است.
 26 . عمق خلیج فارس به طور متوسط ............ متر عمق دارد .  
 27 . عمق خلیج فارس بسیار  ..........از دریای عمان است. 
 28 . ساحل دریای عمان به سمت .......... بیش تر می شود.
 29 . عمق دریای عمان در اطراف چابهار به حدود ........ متر می رسد .     
 30 . عمق دریای عمان به سمت ........ بیش تر می شود.  
 31 . دریای عمان به اقیانوس ........... راه دارد.
 32 . خلیج فارس از طریق آبراهه ای به نام ......... به دریای عمان وصل می شود . 
 33 . بزرگترین جزیره ی ایران در خلیج فارس ......... نام دارد.
 34 . از گذشته های بسیار دور مردمان کناره ی خلیج فارس به....... و ....... مشغول بودند .
 35 . قوم پارس خلیج فارس را ......... می نامیدند.
سوالات متن درس 18 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی 
1 .  آیه ی 97 سوره ی انعام به کدام نعمت خداوندی اشاره می کند ؟
2 .  چرا به منطقه ی خلیج فارس >>  انبار نفت جهان  می گویند ؟
 3 . نفت وگاز در خلیج فارس از کدام قسمت ها استخراج می شود ؟
 4 . نفت کشور های نفت خیز منطقه ی خلیج فارس چگونه به کشور های جهان منتقل می شود ؟ 
5 .  علاوه بر خلیج فارس در کدام دریا های اطراف ایران نفت وگاز وجود دارد؟
6 .  دردریاهای ایران چند نوع ماهی زندگی می کنند وچه فوایدی دارند ؟ 
7 .  به کدام ماده ی غذایی دریایی >> مروارید سیاه  گفته می شود ؟
8 .  چرا صید ماهی در دریای خزر از اوایل بهار تا اوایل پاییز ممنوع است ؟
9 .  ماهی گیری در دریای ایران چگونه صورت می گیرد ؟
10 .  چرا کشتی وکامیون های حمل ماهی باید یخچال و سرد خانه داشته باشند ؟
11 .  چند نوع ماهی خوراکی که از دریای خزر صید می شوند نام ببرید ؟ 
12 .  چند نوع ماهی از آبزیان خوراکی خلیج فارس و دریای عمان را نا م ببرید .
13 .  طرز تهیه ی کنسرو ماهی در کار خانه های کنسروسازی را توضیح دهید .
14 .  در شهرهای بندری مردم بیشتر به چه شغل هایی مشغولند ؟ 
15 .  کارخانه های کشتی سازی و لنج سازی در اطراف کدام شهرهای ایران قرار دارند؟
16 .  دریا چه نقشی در توسعه ی گردشگری در ایران دارد؟
17 .  چند نوع از موجودات باارزش دریایی که در خلیج فارس ودریای عمان زندگی می کنند را نام ببرید.
18 .  وظیفه ی ما در مقابل استفاده های فراوانی که از دریا می کنیم چیست ؟
 19 . یکی از مهمترین دلایل اهمیت خلیج فارس وجود منابع سرشار  ...........و  .........است . 
20 .  در ایران علاوه بر خلیج فارس دریای........ . نیز دارای منابع نفت و گاز است.  
21 .   بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان ....... است.     
22 .  از آبزیان مهم دریای جنوب .......است که با نزدیک شدن به ماه مهر ماهیگیران جنوب خود را  برای صید آن آماده می کنند . 
23 .   بخشی از ماهی های خوراکی صید شده به کارخانه های ........منتقل می شوند.
 24 . از بین منابع غذایی دریایی ایران همه ساله مقدار زیادی ......و ......به کشورهای دیگر صادر می کند.
 25 . از بزرگترین زیست گاههای موجودات دریایی ....... و ........ هستند. 
 26 . دریای خزر محل زندگی ...... و ....... است. 
پرسش های متن درس19  تعلیمات اجتماعی( همسایگان ما) 
1- مرز را تعریف کنید ؟

.2- مرز بین دو کشور چگونه تعیین می شود ؟

3- پاسگاه های مرزی چه وظیفه ای به عهده دارند ؟

 4- «خط مرزی تنها روی زمین نیست» ، یعنی چه ؟

5- خلبانان در هنگام عبور از مرز هوایی یک کشور چه باید بکنند ؟

6-ایران با کدام کشور طولانی ترین مرز را دارد؟

 7- کوتا هترین مرز ایران با کدام کشور است؟

 8- چگونه پدیده های طبیعی مرز بین کشورها را به وجود می آورند ؟

9- رود های مرزی ایران را نام ببرید و بگویید هر رود ایران را از کدام کشور جدا می کند ؟

 10- کدام کشو رها از طریق دریا با ما همسایه هستند؟ نام ببرید.؟

 11- گذر نامه چیست ؟

12- روادید چیست ؟

 13- کشور ما با کشور های همسایه چگونه روابطی دارد ؟

 14- روابط فرهنگی ما با کشور های همسایه در چه مواردی است ؟

 15- بین ما و کشورهای همسایه شباهت هایی وجود دارد به برخی از این شباهت ها عبارتند از؟

 16- نوروز را علاوه بر ایران در کدام کشور ها جشن می گیرند ؟

 17 – در پاکستان نوروز را چه می نامند ؟

سوالات درس 20 مطالعات اجتماعی


1-اروپاییان چه چیز هایی را از  مسلمانان خریداری می کردند؟ 
2-چه چیزی موجب رشد شهر ها و شهر نشینی در اروپا شد؟
 3-دستگاه چاپ و تلسکوپ به دست چه کسانی اختراع شد؟
4-کدام علم ها به شناخت سرزمین ها و راه های دریایی و تجارت کمک می کرد ؟
5-چگونه اروپاییان در دریا نوردی مهارت پیدا کردند؟
6-اروپاییان با ساکنان بومی سرزمین هایی که کشف می کردند چه می کردند؟
7-استعمار چیست ؟
8-به چه سرزمینی مستعمره می گویند؟ 
سوالات درس 21 (استعمار چیست؟) 
-1  در چهار قرن پیش اروپاییان از چه طریقی وکدام محصولات رااز مسلمانان خریداری می کردند؟ - 

-2 علوم و فنون مسلمانان چگونه به اروپا انتقال یافت؟
3 نمونه از اختراعات دوره ی تحولات علمی هنری در اروپا را نام برده و مخترعان آن ها را ذکر کنید؟ 
4 دو علم جغرافیا و ستاره شناسی نجوم چه کمکی به اروپاییان نمود؟
5 اروپاییان با استفاده از کدام پیشرفت های مسلمانان در علوم وفنون توانستند کشتی های محکم تر ساخته ودر دریا نوردی مهارت پیدا کنند؟
6 اروپاییان با پیشرفت در دریا نوردی وکشتی سازی به چه فکری افتادند؟
7 مردم کدام کشور های اروپایی پیشگامان کشف سرزمین های جدید بودند دران زمینه چه کار هایی انجام دادند؟
8 پس از کشف سرزمین های جدید به وسیله ی دریا نوردان اروپایی چه اتفاقاتی دراین سرزمین رخ داد؟
9 استعمار چیست؟ 
11 به چه کشور هایی مستعمره می گویند؟ 
11 دو راه نفوذ استعمارگران در کشورهای دیگر را توضیح دهید ؟امتیازاتی بگیرند یا روابطی با آنها برقرار کنند که به نفع خودشان باشد. 
12 حدود چهار قرن پیش تجارت(داد وستد) -میان اروپا ییان و مسلمانان گسترش یافت . 
13 رونق تجارت موجب رشد شهر ها و شهرنشینی در اروپا شد و شکل زندگی آنها را تغییر داد . 
14 علومی که - در دوره ی تحولات علمی بسیار مورد علاقه اروپاییان قرار گرفت جغرافیا و ستاره شناسی ( نجوم)بود . 
16 هدف اصلی استعمار گران غارت منابع کشور های دیگر است . 
17 آن چه دست بیگانگان رااز کشور کوتاه می کرد انقلاب اسلامی بود. 
18 بیش تر نفوذو دخالت بیگانگان در کشور مادر دوره ی حکومت های بودهقاجاریه و پهلوی است . 
 سوالات درس 22 مبارزه مردم ایران با استعمار


-1 مردم کشور ما در مقابل استعمارگران چه می کردند؟مردم ما ھمواره با استعمارگران 
مبارزه می کردند. از ھر نقطھ ی کشور ما انسان ھای بزرگ و فداکاری برخاستند و برای 
کوتاه کردن دست بیگانگان از کشور تلاش کردند و دراین راه رنج زیادی را تحمل کردند و حتی از جان خود گذشتند. 
-2 نام چندشخصیت بزرگ مبارزه بااستعمار را در ایران، درفاصلھ ی بین تاسیس سلسله ی قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی ، بنویسید؟ امیرکبیر،سید حسن مدرس،شیخ محمد خیابانی،رئیس علی دلواری،میرزا کوچک خان جنگلی،آیت الله کاشانی،دکترمحمد مصدق و امام خمینی(ره) 
-3 ھمواره دولت ھای قدرتمند بر سر ................. در ایران با یکدیگر رقابت می کردند.نفوذ 
-4 پیروزی انقلاب اسلامی به رھبری ................... دست بیگانگان را از کشور ما کوتاه کرد. امام خمینی(ره) 
  
درس 23     خرمشهر در چنگال دشمن 
1- جنگ تحمیلی رسماً در چه تاریخی و چگونه آغاز شد ؟ 
روز 31 شهریور ماه 1359 هواپیمای عراقی در آسمان خرمشهر و تعدادی دیگر از شهرهای ایران ظاهر شدند و بمب های خود را بر سر مردم فرو رختند. 
2- سرآغاز جنگ تحمیلی چه اتّفاقاتی بود ؟ 
حمله ی هواپیماهای عراقی به بعضی از شهرهای کشور و هجوم زمینی ارتش این کشور به سرزمین جمهوری اسلام 
3- انقلاب اسلامی در چه تاریخی به پیروزی رسید ؟ 
22 بهمن ماه 1357 
4- امام خمینی (ره) درباره ی جلوگیری از نفوذ بیگانگان در کشور و استقلال ایران چه می گفتند ؟ 
می گفتند مردم باید خودشان سرنوشت کشور را به دست بگیرند. 
5- چه زمانی کشورهای استعمارگر متوجّه شدند که منافع آن ها در ایران قطع شده است ؟ 
هنگامی که پس از انقلاب اسلامی ، جمهوری اسلامی به وجود آمده و مردم ایران سرنوشت خود را به دست گرفتند. 
6- پس از تشکیل جمهور اسلامی کدام موضوع برای دشمنان ما خوشایند نبود ؟ 
این که ایران یاور مظومان در جهان شد و از مبارزه ی مردم فلسطین حمایت کرد. 
7- نیروهای نظامی ایران در زمانی که صدام حمله ی نظامی به ایران را آغاز کرد. درچه شرایط قرار داشتند ؟ 
در اوایل پیروزی انقلاب ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تازه شکل گرفته بود و ارتش و سپاه در حال مجهز شدن و نیرو گرفتن بودند و هنوز آمادگی کافی برای دفاع نداشتند. 
8- ارتش عراق در هفته ی اول جنگ چه کرد ؟ 
بعضی از شهرهای ایران را اشغال کرد و با مقاومت سرسختانه ی مردم روبه رو شد. 
9- یکی از رویاهای صدام و فرماندهان عراقی در جریان جنگ تحمیلی چه بود ؟ 
این بود که خوزستان را به تصرف خود دربیاورند و مالک خرمشهر و اروندرود بشوند. 
10- مردم قهرمان خرمشهر در مقابل هجوم ناگهانی ارتش متحاوز عراق چه کردند ؟ 
آن ها 34 روز در حالی که وسایل و ابزار کمی داشتند در مقابل ارتش مجهز به توپ و تانک عراقی ها مقاومت کرده و جنگیدند. 
11- محمد علی جهان آرا که بود و چه کرد ؟ 
در شروع جنگ تحمیلی او فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر بود . او و دیگر یارانش شجاعانه در کنار مردم با نیروهای متجاوز عراق جنگیدند. 
12- چرا خرمشهر را خونین شهر نامیدند ؟ 
زیرا پس از مقاومت مردم قهرمان خرمشهر ، دشمن با سربازان بیش تر و سلاح های فراوان پیش روی کرده و خرمشهر را تصرف را تصرّف کرد ، شهر را غارت نمود و مردم زیادی را به شهادت رساند. 
13- وقتی جنگ آغاز شد ، امام خمینی (ره) چه فرمودند ؟ 
من از ملّت بزرگ ایران خواهانم که در هر مسئله ای که پیش می آید قوی باشند ؟ قدرتمند باشد ف متّکی به خدای تبارک و تعالی باشند و از هیچ چیز باک نداشته باشند. ما از آن قدرت های بزرگ نترسیدیم این صدام که قدرتی ندارد ، عراق که چیزی نیست. 
14- انقلاب اسلامی به رهبری ... امام خمینی (ره) ... به پیروزی رسید. 
15- امام خمینی طیّ سال ها مردم را به مبارزه علیه ... حکومت استبدادی ... بودند. 
16- امام خمینی (ره) یک شخصیّت ضدّ ... استعماری ... بودند. 
17- رئیس جمهور ستمگر عراق که حمله ی نظامی به ایران را آغاز کرد ...صدام ... نام داشت. 
18- شهری زیبا در جنوب ایران که بندری بازرگانی است و در محلّ برخورد رود کارون و اروندرود واقع است ... خرمشهر... نام دارد. 
19- نزدیک ترین شهر به خرمشهر ... آبادان ... است. 
20- پس از سقوط خرمشهر ، ارتش صدام به قصد تصرّف ... آبادان ... این شهر را محاصره کردند. 
21- دفاع مقدّس مردم ایران در مقابل دشمنان ... هشت ... سال طول کشید. 
22- در زمان شروع جنگ تحمیلی فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر ... محمّد علی جهان آرا ... بود. 
 سوالات درس 24 ( خرمشهر در دامان میهن) 
1.صدام پس از اشغال خرمشهر چه کرد؟ ده ها تانک وابزار جنگی وچندین لشکر را در مناطق اطراف شهر مستقر کردهبود و می خواست شهر های دیگر خوزستان را تصرف کندو به حملات خود ادامه می داد.

2.رزمندگان اسلام در جبهه ها چگونه بودند؟رزمندگان اسلام به دعا وراز ونیاز باخدامشغول بودند وسخت میجنگیدند.آن ها آماده ی هرگونه فداکاری بودندودرسخت ترین شرایط به هم کمک می کردندوبایکدیگر مهربان بودندوبه هم روحیه و امیدواری می دادند.

3.خرمشهر چگونه آزاد شد؟ فرماند هان نقشه ای را برای آزاد سازی خرمشهرطراحی می کردند.سرانجام رزمندگاناسلام )ارتش وسپاه پاسداران وبسیج( باهمکاری خلبانان شجاع نیروی هوایی درطی سه مرحله عملیات بیت المقدس توانستند نیروی دشمن رادرهم بشکنند درآخرین مرحله بارمز>> یامحمد بن عبد الله

4. خرمشهر درچه تاریخی آزاد شد؟ سوم خرداد ماه  1361. 

5 .امام خمینی(ره)پس از آزادی خرمشهر به دست رزمندگان اسلام چه فرمودند؟فرمودند:خرمشهر را خدا آزاد کرد.

6. بااعلام خبر آزادی خرمشهر مردم ایران چه کردند؟مردم سراسر ایران با شنیدن این خبر به خیابان آمدند وبه شادمانی پرداختند.خیابان ها پر از جمعیتی  بود که اشک شوق بر  چشمان داشتند.

7.پس از آزادی خرمشهر چه شد ؟پس از آزادی خرمشهر حکومت صدام سعی کرد با گرفتن کمک های مالی واسلحه کشورهای قدرتمند قوای خود را تقویت کنندوهمچنان به هجوم خود ادامه بدهد.رزمندگان شجاع نیز در عملیاتهای متعدد بخش های دیگری از مناطق اشغال شده را از دشمن باز پس گرفتند.

8.جنگ تحمیلی 8ساله چگونه به پایان رسید؟درسال 1367 ایران آمادگی خود رابرای پذیرش قطعنامه صلح اعلام کرد وجنگ 8ساله به پایان رسید.

9.یکی از شهدای نوجوان خرمشهر را نام ببرید. شهید بهنام محمدی

10 .در مقابل هجوم دشمن به کشور ما کدام گروه های ایرانی از میهن دفاع کردند؟ همه ی ملت ایران از اقوام وگروههای مختلف زن ومرد وپیروجوان در کنار یکدیگر ایستادگی واز میهن دفاع کردند وجنگیدند.عده ای هم که نمیتوانستند باروش های دیگر به جبهه ها کمک می کردند.

11 .برای حفظ استقلال میهن باز پس کیری مناطق اشغال شده ، مردم ایران چه کردند؟هزاران نفر از جوانان کشور ماشهید شدند وخانواده ها مشکلات زیادی راتحمل کردند.

12 در جنگ تحمیلی به نیروهای مردمی بسیج می گفتند

13 .خرمشهر در عملیات بیت المقدس وبارمزمحمد بن عبدالله آزادشد

14 .رزمندگان اسلام پس از قدم گذاشتن بر خاک خرمشهرخودرا به مسجد جامع خرمشهر رساندند

15 .باپذیرش قطعنامه صلح به وسیله ایران جنگ 8ساله به پایان رسید.     

نظرات (۰)

نظر اول مال شماست!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">