سوالان درس ۱۵ مطالعات اجتماعی نهم

تاریخ انتشار : ۴ ‎بهمن ‎۱۳۹۹

سوالات درس 15 مطالعات اجتماعی نهم (انقلاب اسلامی ایران)  

 

1-      هدف آمریکا از ایجاد تغییرات در امور اجتماعی و اقتصادی ایران چه بود؟  آمریکایی ها برای از بین بردن زمینه قیام های مردمی و حفظ حکومت پهلوی به شاه توصیه کردند که در امور مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور تغییراتی ایجاد کند.

2-      اساسی ترین تغییرات حکومت پهلوی در قانون انجمن های ایالتی و ولایتی ( 1341 ش) شامل چه مواردی بود؟ الف) تغو شرط مسلمان بودند برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان     ب)  لغو سوگند به قرآن از سوی انتخاب شوندگان و تبدیل آن به سوگند به کتاب اسمانی

3-      چرا علما با تغییرات قانون انجمن ایالتی ولایتی مخالفت کردند؟ این تغییرات در ظاهر به بهانه زمینه سازی برای مشارکت بیشتر مردم در فعالیت های اجتماعی انجام گرفت اما در حقیقت تهاجم آشکاری به هویت دینی جامعه اسلامی ایران بود. به همین دلیل علما با آن مخالفت کردند.

4-      برجسته ترین چهره مخالفان بر علیه تغییرات قانون انجمن ایالتی و ولایتی که بود؟ سید روح الله خمینی بود.

5-      امام خمینی (ره) چرا با تغییرات انجمن ایالتی و ولایتی مخالفت کردند؟ زیرا می دانست که این تغییرات تضعیف اسلام و  تخریب ارزش های اسلامی است.

6-      سر انجام تصویب نامه انجمن ایالتی و ولایتی چه شد؟ سر انجام در نتیجه مخالفت جدی امام و سایر علما دولت مجبور شد تصویب نامه مذکور را لغو کند.

7-      هدف شاه از تصویب اصول ششگانه چه بود؟ و با چه عنوانی می خواست آن را به مرحله اجرا بگذارد؟  محمدرضا شاه پیروی از سیاست های آمریکا را برای حفظ جکومت خود ضروری می دانست به همین دلیل مدت کوتاهی پس از لغو تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی اعلام کرد که اصول ششگانه را با عنوان انقلاب سفید به همه پرسی (رفراندوم) خواهد گذاشت.

8-      دلایل مخالفت امام خمینی و سایر علمای مبارز را با اصول ششگانه توضیح دهید؟ امام خمینی و سایر علمای مبارز از اهداف و پیامد های واقعی این اصول آگاه بودند و یقین داشتند که اجرای این اصول موجب تحکیم سلطه آمریکا بر ایران و وابستگی سیاسی و اقتصادی کشور ما به بیگانگان می شود.

9-      با فرا رسیدن ماه محرم ( خرداد 1342) امام خمینی به مداحان و سخنرانان مذهبی چه مطالبی را در رابطه با حکومت پهلوی یاد آوری کردند؟ یاد آوری کردند که سکوت در برابر حگومت ستمگر کمک به دشمنان اسلام است و از آنان خواست که خطر اسرائیل را به مردم گوشزد کنند.

10-   علت دستگیری امام خمینی در خرداد 1342 چه بود؟ امام خمینی خود نیز در عصر عاشورا 13 خرداد در سخنانی تاریخی در مدرسه فیضیه قم شاه را به دلیل ستم گری همکاری با اسرائیل و وابستگی به آمریکا به شدت محکوم کرد به همین دلیل ماموران شاه دو روز بعد شبانه به خانه امام ریختند و ایشان را دستگیر و پس از انتقال به تهران در یکی از پادگان های نظامی زندانی کردند.

11-   قیام پانزده خرداد 1342 را توضیح دهید؟دستگیری امام موجب خشم  و اعتراض گسترده مردم مسلمان ایران در شهرهای مختلف بویژه شهرهای قم ، تهران و ورامین صورت گرفت. که رژیم شاه از این حرکت مردم به وحشت افتاد و دستور داد که تظاهرات کنندگان را به گلوله ببندند  و قیام را سرکوب کنند.

12-    نتایج قیام پانزده خرداد 142 چه بود؟  قیام پانزده خرداد اگر چه با زور اسلحه و خشونت ماموران رژیم پهلوی سرکوب شد بر خشم و نفرت مردم انقلابی نسبت به شاه و عوامل حکومت او افزود و انگیزه آنان برای مبارزه تا سرنگونی حکومت پهلوی تقویت کرد.

13-   به دنبال دستگیری امام در 13 خرداد 1342 ایشان در چه تاریخی به قم باز گشتند؟ پس از تحمل چند ماه بازداشت در فروردین 1343  اجازه یافت که به قم بازگردد.

14-   حق کاپیتولاسیون یعنی چه ؟ بر اساس این مصونیت اگر آمریکایی ها در ایران مرتکب جرمی می شدند ، دادگاه های ایران حق رسیدگی به جرم آنها نداشتند.

15-   کدام روحانی با لایحه کاپیتولاسیون مخالفت کرد؟ چرا؟ امام خمینی (ره) – زیرا معتقد بود دادن مصونیت قضایی به آمریکائیان  اقدامی ذلت بار و خلاف استقلال کشور است.

16-   علت تبعید امام خمینی در سال 13 آبان 1343 چه بود؟ حکومت پهلوی دریافت که امام اهل سازش و سکوت نیست بنابر این امام را به ترکیه  تبعید کرد.

17-   امام خمینی در تبعید چگونه به مبارزه ادامه دادند؟ به مناسبت های مختلف با صدور اعلامیه و فرستادن پیام به گروه های سیاسی، مردم را به مبارزه با شاه و اسرائیل دعوت می کرد.

18-   مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی پس از تبعید امام خمینی به چه شکل هایی ادامه پیدا کرد؟قشرهای مختلف مردم بویژه روحانیان، فرهنگیان، دانشجویان و بازاریان به پیروی از امام مبارزه را وظیفه دینی و شرعی می دانستند. علاوه بر یاران و پیروان امام خمینی گروه های دیگری نیز با عقاید سیاسی متفاوت در مبارزه با حکومت پهلوی شرکت داشتند.

19-   چه کسانی در مبارزات فرهنگی علیه حکومت پهلوی شرکت داشتند؟ چگونه ؟ ایه الله مطهری و دکتر علی شریعتی . آنان می کوشیدند با سخنرانی و نوشتن کتاب و مقاله و برگزاری کلاس های تفسیر قران و نهج البلاغه در مساجد و حسینیه ها و دانشگاه ها،‌اسلام انقلابی را به جوانان معرفی کنند.

20-   اوضاع ایران در استانه پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بود؟ شاه اکثر مخالفان خود  را سرکوب کرده بود. آمریکا و بسیاری از کشورهای قدرتمند نیز از حکومت او پشتیبانی می کردند.

21-   دلایل فرهنگی نارضایتی مردم از حکومت شاه چگونه بود؟ زیرا حکومت پهلوی به فرهنگ و ارزشهای اسلامی توجهی نداشت و اقدامات فرهنگی آن بخصوص برنامه های رادیو و تلوزیون در جهت تضعیف فرهنگ اسلامی بود.

22-   دلایل سیاسی نارضایتی مردم از حکومت شاه چگونه بود؟ وابستگی سیاسی حکومت پهلوی به بیگانگان و نفوذ و دخالت کشورهای خاجی به ویژه آمریکا در امور ایران بر نارضایتی مردم افزوده بود. نمایندگان مجلس شورای ملی و هیئت وزیران در برابر شاه هیچ استقلالی نداشتند. روزنامه ها آزادی نداشتند.

23-   دلایل اجتماعی  نارضایتی مردم از حکومت شاه چگونه بود؟ استبداد و سرکوب عامل دیگری بود که خشم و نفرت ایرانیان را علیه حکومت شاه بر می انگیخت،‌رژیم پهلوی حقوق ملت واصول  قانون اساسی مشروطه را نادیده می گرفت. ساواک و ماموران نظامی با انواع شکنجه ها، مخالفان را سرکوب می کردند.

24-   دلایل اقتصادی نارضایتی مردم از حکومت شاه چگونه بود؟ مطالب زیادی در مورد حیف و میل  و غارت ثروت و سرمایه ملی کشور توسط خاندان پهلوی و مقام های حکومتی به گوش مردم می رسید . در حالی که اکثریت مردم، به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک در فقر و محرومیت به سر می بردند.

25-   علت قیام مردم قم در 19 دی 1356 چه بود؟در اعتراض به مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات در مورد امام قیام کردند و ماموران نظام مردم را به خاک و خون کشیدند.

26-   علت قیام 29 بهمن 1356 چه بود؟  مردم  تبریز به مناسبت چهلم شهدای 19 دی قم در روز 29 بهمن قیام کردند و تعداد زیادی از آنها شهید و زخمی شدند.

27-   اعتراضات مردم علیه رژیم پهلوی در سال 1357 چه شکلی به خود گرفت؟ شهر های مختلف ایران صحنه ی راهپیمایی علیه حکومت شد هر چه زمان می گذشت افراد بیشتری در تظاهرات حضور می یافتند و خواستار نابودی حکومت شاه می شدند.

28-   عکس العمل شاه در برابر اعتراض و تظاهرات مردم چگونه بود؟  متفاوت بود از یک سو برای فریب ملت پی در پی نخست وزیران خود را عوض می کرد و به مردم وعده می داد که پیام انقلاب انان را شنیده است و به خواسته هایشان توجه خواهد کرد. از سوی دیگر به ماموران خود دستور می داد که تظاهر کنندگان را سرکوب کنند.

29-   چرا هفده شهریور 1357 در تاریخ انقلاب به جمعه سیاه معروف شد؟ زیرا ماموران رژیم به طرز بی رحمانه ای تظاهرات مردم را در میدان ژاله ( شهدای کنونی) به خاک و خون کشیدند و عده ی زیادی را شهید و زخمی کردند.

30-   مناسبت های خاص هر یک از تاریخ های زیر را بیان کنید؟  26 دی ماه 1357 (فرار شاه  ) – 12 بهمن 1357 (بازگشت رهبر انقلاب به میهن ) – 22 بهمن 1357 (پیروزی انقلاب )

31-   انقلاب اسلامی ایران انقلابی با ویژگی های (دینی ) بود.

32-   به سوالات زیر در رابطه با انقلاب اسلامی ایران پاسخ دهید؟

شعار انقلاب (استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی )  - هدف انقلاب  (از بین بردن وابستگی کشور به بیگانگان و تامین حقوق ملت در چار چوب قوانین و ارزشهای اسلامی )   -   سه عامل موثر در موفقیت انقلاب ( ایمان و اعتقاد به اسلام،‌ وحدت و استقامت ملت،‌ ورهبری قاطع و هوشیارانه امام خمینی (ره))

 
دیگر مطالب

نظرات (۲)

  • HOSSEIN
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۰/۰۲/۲۵

عالی

  • ...
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۱۱/۲۳

این عالی نه اون عالی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">