آموزش گام به گام ایجاد افکت متن از جنس طلای درخشنده در فتوشاپ

تاریخ انتشار : ۳۰ ‎مرداد ‎۱۳۹۹

photoshop-gold-text-effect

در اینجا نحوه درخشان و طلایی کردن حروف و متون در فتوشاپCC 2019 را آموزش خواهیم داد (مثل تصویر بالا). برای دستیابی به بهترین نتیجه، از آخرین نسخه فتوشاپ CC استفاده کنید اما کاربران فتوشاپ ۲۰۱۳ به بالا نیز می توانند از این آموزش استفاده کنند.

نحوه ایجاد متن طلایی در فتوشاپ

با مراحل راه اندازی سند و اضافه کردن متن اولیه شروع می کنیم. اگر قبلا متن را اضافه کرده اید، به مرحله ۸ بروید که در آن شروع به ایجاد متن طلایی می کنیم.

مرحله ۱: یک سند جدید فتوشاپ ایجاد کنید: با رفتن به منوی File در نوار منو و انتخاب New یک سند جدید ایجاد کنید:

photoshop-create-new-document

در کادر محاوره ای New Document، عرض سند را ۱۶۰۰ پیکسل، ارتفاع را ۸۰۰ پیکسل و رزولوشن را ۷۲ پیکسل در اینچ تنظیم کنید. سپس در فتوشاپ CC روی دکمه Create و در CS6 روی OK کلیک کنید:

photoshop-cc-new-document-dialog-box

مرحله ۲: سند را با رنگ سیاه پر کنید: برای کمک به برجسته شدن حروف طلایی، رنگ پس زمینه سند را از سفید به سیاه تغییر دهید. به منوی Edit در نوار منو بروید و Fill را انتخاب کنید:

photoshop-fill-command

سپس در کادر محاوره ای Fill، محتویات را به Black تنظیم کنید و OK را بزنید. فتوشاپ پس زمینه را با سیاه پر می کند.

photoshop-fill-contents-black

مرحله ۳: ابزار Type را انتخاب کنید: برای اضافه کردن متن ، ابزار تایپ را از نوار ابزار انتخاب کنید:

photoshop-type-tool

مرحله ۴: فونت را انتخاب کنید: در نوار تنظیمات فونت را انتخاب کنید. در این آموزش، از فونت Times New Roman Bold استفاده می کنیم، اما می توانید از هر فونتی که دوست دارید استفاده کنید. سایز متن را pt 72 تنظیم کنید:

photoshop-font-options

مرحله ۵: تنظیم رنگ متن به سفید: برای دیدن متن روی پس زمینه سیاه ، رنگ اولیه متن را سفید کنید. بعدا رنگ های طلایی را با استفاده از افکت لایه اضافه می کنیم. بر روی گزینه رنگ در نوار آپشن کلیک کنید:

photoshop-type-color-swatch

در Color Picker، با تنظیم مقادیر R، G و B (قرمز، سبز و آبی) هر کدام به ۲۵۵ رنگ سفید را انتخاب کنید. سپس با انتخاب OK، Color Picker را ببندید.

photoshop-color-picker-type

مرحله ۶: متن را به سند اضافه کنید: داخل سند کلیک کنید و متن را اضافه کنید. در اینجا کلمه “GOLD” را تایپ می کنیم. نگران کوچکی متن نباشید. در مرحله بعد آن را تغییر می دهیم:

photoshop-add-text-to-document

برای پذیرش متن، روی علامت چک درOptions Bar کلیک کنید:

photoshop-type-checkmark

مرحله ۷: تغییر اندازه و تغییر مکان متن با Free Transform: برای تغییر اندازه متن و حرکت آن به مرکز، به منوی Edit بروید و Free Transform را انتخاب کنید:

photoshop-free-transform-command

سپس با کلیک کردن و کشیدن هر یک از دسته های اطراف جعبه که ظاهر می شود، متن را تغییر دهید. باید کلید Shift را فشار دهید و نگه دارید و دستگیره ها را بکشید تا ابعاد را تغییر دهید. هنگامی که اندازه متن را تغییر دادید ، اول دکمه ی ماوس را آزاد کنید سپس کلید Shift.

هنگامی که اندازه متن را تغییر دادید، بر روی جعبه Free Transform کلیک کنید و آن را به موقعیت مورد نظر خود حرکت دهید. وقتی کار انجام شد، دکمه Enter را در ویندوز و دکمه ی Return را در مک فشار دهید تا Free Transform بسته شود:

resize-text-free-transform

مرحله ۸: یک کپی از لایه متن ایجاد کنید: اکنون که متن را اضافه کردیم، آماده هستیم حروف را طلایی کنیم. در پنل لایه ها، با کشیدن لایه متن بر روی آیکون Add New Layer در پایین، یک کپی از آن ایجاد کنید:

photoshop-duplicate-type-layer

یک کپی از لایه متن در بالای لایه اصلی ظاهر می شود:

photoshop-type-layer-copy

مرحله ۹: متن را با افکت لایه Overlay Gradient رنگ کنید: برای طلایی کردن متن، از افکت های لایه فتوشاپ استفاده خواهیم کرد. اولین افکتی که نیاز داریم Gradient Overlay است. از آن برای اضافه کردن برخی رنگ های طلایی به حروف استفاده می کنیم. مطمئن شوید در پنل لایه ها، لایه “GOLD copy” انتخاب شده باشد. سپس روی آیکون Layer Styles (نماد “fx”) در پایین کلیک کنید.

photoshop-layers-panel-fx-icon

در منوی افکت های لایه، Gradient Overlay را انتخاب کنید:

photoshop-choose-gradient-overlay

مرحله ۱۰: یک گرادیانت سفارشی ایجاد کنید: فتوشاپ کادر محاوره ای Layer Style را روی گزینه Overlay Gradient باز می کند. در ابتدا، هر گونه تنظیمات قبلی را با کلیک روی دکمه Reset to Default پاک کنید:

gradient-overlay-reset-default

سپس رنگ های گرادیانت را ویرایش کنید:

gradient-overlay-swatch

در Gradient Editor، روی لغزنده در زیر سمت چپ گرادیانت دوبار کلیک کنید:

edit-gradient-color-stop-left

افزودن رنگ گرادیانت طلایی

قصد داریم یک گرادیانت سفارشی برای متن ایجاد کنیم. برای این کار رنگ ها را از عکس سکه طلایی نمونه برداری کردیم. در انتخاب رنگ، مقدار R را به ۲۴۷ ، مقدار G به ۲۳۸ و مقدار B را به ۱۷۳ تنظیم کنید. سپس OK را بزنید تا Color Picker بسته شود:

photoshop-color-picker-left-gradient-color

به Gradient Editor برگردید، روی لغزنده در سمت راست و زیر گرادیانت دوبار کلیک کنید:

edit-gradient-color-stop-right

در Color Picker، R را به ۱۹۳، G را به ۱۷۲ و B را به ۸۱ تنظیم کنید. سپس روی OK کلیک کنید:

photoshop-color-picker-right-gradient-color

مرحله ۱۱: گرادیانت طلایی را به صورت پیش فرض ذخیره کنید: به این گرادیانت نیاز دارید، پس آن را به صورت پیش فرض ذخیره کنید. در Gradient Editor، نام را ” Gold” بگذارید، و سپس بر روی دکمه Newکلیک کنید تا ذخیره شود:

photoshop-save-gold-gradient

یک عکس کوچک از آن در قسمت Presets ظاهر می شود:

new-gold-gradient-preset

برای بستن Gradient Editor، روی OK کلیک کنید، اما کادر محاوره ای Layer Style را باز نگه دارید. در اینجا متن با گرادیانت طلایی ظاهر می شود:

photoshop-type-gold-gradient

مرحله ۱۲: Style گرادیانت را به Reflected تغییر دهید: به کادر محاوره ای Layer Style برگردید، Style گرادیانت را به Reflected تغییر دهید:

photoshop-gradient-overlay-style-reflected

این کار رنگ طلایی تیره تر را به بالا و پایین متن منتقل می کند، و میانه متن روشن تر می شود.

photoshop-gold-gradient-reflected

مرحله ۱۳: افزودن Bevel & Emboss : در سمت چپ پنجره ی Layer Style لیستی از افکت ها برای انتخاب وجود دارد. با کلیک کردن روی Bevel & Emboss آن را انتخاب کنید:

photoshop-layer-style-bevel-emboss

با کلیک بر روی دکمه Reset to Default، تنظیمات سفارشی قبلی را پاک کنید:

bevel-emboss-reset-to-default

مرحله ۱۴: Technique را به Chisel Hard تغییر دهید: در بخش Structure، اطمینان حاصل کنید که Style برابر با Inner Bevel باشد. سپس Technique را به Chisel Hard تغییر دهید:

photoshop-bevel-emboss-chisel-hard

مرحله ۱۵: تغییر Gloss Contour به Ring – Double:در بخش Shading ، روی پیکان کوچک در سمت راست تصویر کوچک کلیک کنید. حتما روی فلش کلیک کنید، نه تصویر. سپس بر روی Ring – Double دو بار کلیک کنید تا انتخاب شود (تصویر کوچک سوم از سمت چپ، ردیف پایین):

bevel-emboss-gloss-contour-ring-double

مرحله ۱۶: Angle را تغییر دهید و Anti-Aliasing را فعال کنید: در بخش Shading، زاویه را ۱۲۰ درجه تنظیم کنید. سپس گزینه Anti-aliased را انتخاب کنید تا لبه های ناهموار صاف شود.

bevel-emboss-angle-anti-aliased

مرحله ۱۷: Highlight و Shadow Opacity را ۷۵٪ تنظیم کنید: برای اضافه کردن کنتراست بیشتر به افکت، Highlight و Highlight Opacity را تا ۷۵٪ افزایش دهید:

highlight-shadow-mode-75percent

نتایج تا اینجای کار به این شکل است:

photoshop-type-bevel-emboss

مرحله ۱۸: افزایش مقدار Size برای پر کردن حروف :برای اینکه متن بیشتر طلایی به نظر برسد، Size را در Bevel and Emboss افزایش دهید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا در جعبه مقدار Size کلیک کنید تا فعال شود. سپس با استفاده از کلید Up Arrow بر روی صفحه کلید مقدار را افزایش دهید. همانطور که مقدار را زیاد می کنید تغییرات را مشاهده خواهید کرد. مقدار Size به اندازه متن بستگی دارد. برای کار ما مقدار ۴۱ پیکسل مناسب است:

bevel-emboss-size-41pixels

نتیجه کار را در زیر مشاهده می کنید:

photoshop-gold-letters-bevel-emboss

 

مرحله ۱۹: افزایش مقدار Depth: مقدار Depth را افزایش دهید. این گزینه روشنایی و کنتراست حروف را افزایش می دهد. مقدار Depth را حدود ۱۷۰٪ تعیین می کنیم.

bevel-emboss-depth-170percent

نتیجه کار را تا به اینجا مشاهده می کنید:

photoshop-gold-letters-bevel-emboss-depth

مرحله ۲۰: افکت Inner Glow layer اضافه کنید:افکت Inner Glow layer را با کلیک بر روی نام آن در سمت چپ کادر محاوره ای Layer Style اضافه کنید.

photoshop-inner-glow-layer-style

سپس همه ی تنظیمات قبلی را با کلیک بر روی Reset to Default پاک کنید.

inner-glow-reset-to-default

حالت Blend Mode را درInner Glow از Screen به Multiply تغییر دهید. Opacity را ۵۰٪ تنظیم کنید:

inner-glow-blend-mode-opacity

با کلیک روی نمونه رنگ، رنگ تابش را تغییر دهید:

inner-glow-color-swatch

در Color Picker، مقدار R را به ۲۳۲، G را به ۱۲۸ و B را به ۳۱ تنظیم کنید. سپس بر روی Color Picker OK کلیک کنید:

photoshop-color-picker-inner-glow

در نهایت، Size تابش را افزایش دهید تا زمانی که حروف کاملا پر شود. در اینجا مقدار Size را به ۷۵ پیکسل تنظیم می کنیم:

photoshop-inner-glow-size

بعد از آن OK را بزنید تا کادر محاوره ای Layer Style بسته شود. افکت طلایی اکنون باید شبیه این باشد:

photoshop-gold-letters-inner-glow

مرحله ۲۱: لایه اصلی متن را انتخاب کنید: در پنل Layers ، روی لایه اصلی متن کلیک کنید تا انتخاب شود:

photoshop-select-type-layer

مرحله ۲۲: Stroke را در اطراف حروف اضافه کنید: روی آیکون Layer Styles در پایین کلیک کنید.

photoshop-layer-style-icon

سپس Stroke را انتخاب کنید:

photoshop-choose-stroke-layer-style

در کادر محاوره ای Layer Style، دکمه Reset to Default را فشار دهید تا تنظیمات قبلی Stroke پاک شود:

reset-stroke-effect-defaults

مرحله ۲۳: Stroke را با استفاده از گرادیانت طلایی پیش فرض پر کنید: نوع Fill Type را از Color به Gradient تغییر دهید. سپس روی فلش کوچکی که در سمت راست swatch gradient قرار دارد کلیک کنید و گرادیانت ” Gold” که قبلا آن را ذخیره کردید را انتخاب کنید:

photoshop-stroke-fill-type-gradient

مرحله ۲۴: تنظیم Style، Position و Size در stroke: Style گرادیانت را از Linear به Reflected تغییر دهید. سپس Positionرا Outside تنظیم کنید و Size را به ۸ پیکسل افزایش دهید:

photoshop-stroke-layer-style-options

نتیجه به این شکل است:

photoshop-gold-text-stroke

مرحله ۲۵: اعمال Bevel & Emboss روی stroke:قصد داریم افکت Bevel & Emboss دیگری بگذاریم، نه به حروف بلکه به stroke. روی Bevel & Emboss در سمت چپ کادر محاوره ای Layer Style کلیک کنید:

select-bevel-emboss

از آنجایی که قصد داریم از بیشتر تنظیمات مشابه قبل استفاده کنیم، این بار بر روی Reset to Default کلیک نکنید. در عوض، به سادگی Style را از Inner Bevel به Stroke Emboss تغییر دهید. Technique باید به Chisel Hard تنظیم شود. مقدار Size را به همان میزان که برای Stroke انتخاب کردید تنظیم کنید، برای ما ۸ پیکسل بود:

bevel-emboss-structure-options

تنظیمات Bevel & Emboss را دوباره چک کنید. مطمئن شوید که همه تنظیمات Bevel & Emboss مانند قبل است. اگر به دلایلی شبیه نبودند، باید آنها را تغییر دهید:

Depth: 170%
Angle: 120°
Gloss Contour: Ring- Double
Anti-Aliased: Checked
Highlight Opacity: 75%
Shadow Opacity: 75%

bevel-emboss-stroke-settings

فعال کردن گزینه Contour

در زیر Bevel & Emboss در سمت چپ کادر محاوره ای Layer Style یک افکت به نام Contour وجود دارد. برای فعال کردن آن در checkbox کلیک کنید. اینکار باعث افزایش روشنایی در اطراف stroke می شود:

contour

نتیجه تا اینجای کار به این شکل است:

photoshop-gold-text-stroke-layer-styles

 

مرحله ۲۶: افکت Outer Glow را اعمال کنید: به عنوان آخرین افکت نور ضعیفی در اطراف متن اضافه می کنیم، طوری که انگار نور از حروف طلایی منعکس می شود. روی عبارت Outer Glow در سمت چپ کادر محاوره ای Layer Style کلیک کنید:

photoshop-outer-glow-layer-style

Opacity تابش را ٪ ۴۰ تنظیم کنید و سپس روی نمونه رنگ کلیک کنید:

photoshop-outer-glow-layer-style-options

در Color Picker، مقدار R را به ۲۳۲، G را به ۱۲۸ و B را به ۳۱ تنظیم کنید و سپس روی OK کلیک کنید:

photoshop-color-picker-outer-glow

در نهایت، Size تابش را به حدود ۶۰ پیکسل افزایش دهید:

photoshop-outer-glow-size

در اینجا کار ما با افکت ها تمام شده است، بنابراین OK را بزنید تا کادر محاوره ای Layer Style بسته شود. نتیجه ی اعمال افکت ها را در زیر مشاهده می کنید:

photoshop-gold-text-effect-layer-styles

مرحله ۲۷: لایه “GOLD copy” را انتخاب کنید: افکت متن طلایی را با اضافه کردن درخشش به حروف پایان می دهیم. برای انجام این کار، نیاز به اضافه کردن جداگانه درخشش به هر لایه هستیم. در پنل لایه ها، روی لایه “GOLD copy” (لایه بالایی) کلیک کنید:

photoshop-select-gold-copy-layer

مرحله ۲۸: یک لایه جدید بالای متن اضافه کنید: کلید Alt را در ویندوز و Option را در مک فشار دهید و نگه دارید. سپس روی آیکن Add New Layer کلیک کنید:

photoshop-new-layer-icon

در کادر محاوره ای New Layer، نام لایه را “Sparkles” بنویسید و روی OK کلیک کنید:

photoshop-name-new-layer

فتوشاپ یک لایه خالی جدید به نام “Sparkles” در بالای متن اضافه می کند:

photoshop-new-sparkles-layer

مرحله ۲۹: ابزار Brush را انتخاب کنید: با استفاده از یکی از براش های فتوشاپ درخشش ایجاد می کنیم. Brush Tool را از Toolbar انتخاب کنید:

photoshop-brush-tool

مرحله ۳۰: براش “Crosshatch 4” را از Assorted Brushes انتخاب کنید: براشی که برای درخشش نیاز داریم، Crosshatch 4″ است که در فتوشاپ به عنوان بخشی از مجموعه Assorted Brushes گنجانده شده است. اما Assorted Brushes به طور خودکار بارگذاری نمی شوند، بنابراین باید خودمان مجموعه را بارگذاری کنیم. و این تفاوت دیگری بین فتوشاپ CC و CS6 است.

در فتوشاپ CC 2018 ، Adobe پانل های براش را دوباره طراحی کرده است. بنابراین، از مراحل زیر استفاده کنید تا براش بر اساس نسخه فتوشاپ بارگذاری شود.

 

نحوه بارگذاری براش های مختلف در فتوشاپ CC

در فتوشاپ CC، که Brush Tool در حال انتخاب است، در ویندوز راست کلیک و در مک کنترل کلیک را درون سند بزنید تا Brush Preset Picker باز شود. سپس روی نماد منو در سمت راست بالا کلیک کنید:

brush-preset-picker-photoshop-cc

Legacy Brushes را از منو انتخاب کنید:

load-legacy-brushes-photoshop-cc

برای بارگذاری Legacy Brush روی OK کلیک کنید:

restore-legacy-brushes-photoshop

به Brush Preset Picker برگردید، به پایین پوشه جدید Legacy Brushes بروید و آنرا باز کنید:

open-legacy-brushes-set

داخل پوشه، پوشه Assorted Brush ها را باز کنید:

open-assorted-brushes-set-photoshopcc

سپس در فهرست براش های مختلف Crosschatch 4 Brush را پیدا کنید. بر روی تصویر کوچک آن دوبار کلیک کنید تا براش انتخاب شود و Brush Preset Picker را ببندید:

select-crosshatch-4-brush-photoshopcc (1)

نحوه بارگذاری براش های مختلف در فتوشاپ CS6

در فتوشاپ CS6، که Brush Tool در حال انتخاب است، در ویندوز راست کلیک و در مک کنترل کلیک را داخل سند بزنید تا Brush Preset Picker باز شود.

سپس روی آیکون منو در بالا سمت راست کلیک کنید:

photoshop-brush-preset-picker-menu-icon

Assorted Brushes را از منو انتخاب کنید:

photoshop-load-assorted-brushes

فتوشاپ از شما می خواهد که براش های فعلی خود را با براش های جدید جایگزین کنید. برای اضافه کردن آنها به براش های موجود، گزینه «Append» را انتخاب کنید:

photoshop-append-brushes

به Brush Preset Picker برگردید، داخل لیست دنبال ۴۸ pixel Crosshatch 4 بگردید. به دنبال براشی شبیه “X” با شماره ۴۸ در زیر آن بگردید (۴۸ به این معنی است که اندازه پیش فرض براش ۴۸ پیکسل است).

بر روی تصویر کوچک آن دوبار کلیک کنید تا قلم مو انتخاب شود و Brush Preset Picker را ببندید:

photoshop-48px-crosshatch-brush

مرحله ۳۱: نمونه برداری از رنگ طلایی برای استفاده از درخشش: با نمونه برداری رنگ از متن، یک رنگ برای درخشش انتخاب کنید. کلید Alt در ویندوز و Option در مک را بزنید و نگه دارید تا موقتا از Tool Brush Tool به Eyedropper Tool بروید و سپس روی رنگ طلایی روشن کلیک کنید نمونه گیری شود. در اینجا یک منطقه نور از حرف “O” انتخاب می کنیم:

photoshop-sample-color

مرحله ۳۲: برای اضافه کردن درخشش های تصادفی بر روی حروف کلیک کنید: در ویندوز کلید Alt و در مک کلید Option را رها کنید تا به ابزار Brush Tool برگردید. سپس در چند نقطه تصادفی در اطراف متن کلیک کرده تا درخشش را اضافه کنید.

برای ایجاد تنوع، اندازه براش را با فشار دادن کلید های براکت باز و بسته تغییر دهید. کلید براکت چپ باعث می شود که قلم مو کوچکتر شود و کلید براکت راست آن را بزرگ تر می کند.

 

بیش از حد درخشش اضافه نکنید. اگر بعد از افزودن درخشش از آن راضی نبودید، Ctrl + Z را در ویندوزCommand + Z را در مک فشار دهید تا لغو شود، و سپس دوباره امتحان کنید. در اینجا، دو تا درخشش به “G” ، یک درخشش کوچک تر در انتهای حرف “L”، و یک عدد در سمت چپ بالای حروف “D” اضافه کردیم:photoshop-gold-text-effect

نظرات (۱)

  • بنیامین
  • در تاریخ : ‎۱۴۰۱/۱۰/۰۵

عالی بود

تشکر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">